Blog

5 redenen om social media voor jouw bedrijf in te zetten

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

5 redenen om social media voor jouw bedrijf in te zetten

Een foto posten op Instagram van dat leuke restaurant of een vraag stellen op LinkedIn: vandaag de dag is social media niet meer weg te denken. Het is inmiddels bij veel mensen een onderdeel geworden van het dagelijkse leven. Niet alleen wij als mensen maken gebruik van de socialmediakanalen, ook veel bedrijven en ondernemers zijn te vinden op de platformen. De redenen daarvan zetten wij hieronder voor je op een rij.

1 Een enorm bereik

De wereld van social media blijft maar doorgroeien. Er komen steeds meer gebruikers bij en de functies op de kanalen worden steeds uitgebreider. Dit zorgt ervoor dat je steeds meer mensen kunt bereiken en dat betekent dat jouw bedrijf nog bekender zal worden. Vooral in de avond en in de namiddag worden de hoogtepunten bereikt. Op dat moment zitten de meeste mensen te scrollen op hun feeds. Plaats dus regelmatig content en probeer een verhaal te vertellen. Hierdoor word je vast en zeker gezien.

2 Meer interactie

Waar we vroeger nog urenlang in de wachtrij moesten staan om bij de klantenservice terecht te komen, kunnen we nu simpelweg een berichtje op Facebook sturen met onze vraag. Ook kan de klant jou op een eenvoudige manier voorzien van feedback en verbeterpunten. Hierdoor krijg je beter inzicht in de wensen en behoeften van jouw klanten. Dit zorgt er weer voor dat jij jouw bedrijf nog beter kunt ontwikkelen. Dankzij social media kunnen de klanten op een laagdrempelige manier contact met jouw bedrijf opnemen.

3 Bouw vertrouwen op

Social media is een goede manier om vertrouwen op te bouwen richting de klant. Zorg ervoor dat je uitblinkt in de autoriteit en expertise van jouw bedrijf. Door regelmatig posts hierover te plaatsen laat je de klant zien dat je in jouw bedrijf gelooft en dat je weet waar je mee bezig bent. Vul dit aan met posts over jouw bedrijf, jouw team en ‘een kijkje in de keuken’, waardoor klanten een vertrouwd gevoel krijgen. Bovendien kun je hiermee jouw bedrijf een persoonlijke touch geven.

4 Social media is een goedkoop marketinginstrument

Je hebt geen dure systemen nodig om de resultaten van jouw socialmediaposts in te zien. Platformen als Facebook en Instagram bieden zelf heel wat resultaten aan waarmee jij jouw content kan analyseren. Bovendien kun je met social media op een heel goedkope manier specifiek jouw doelgroep bereiken. Dit maakt het inzetten van social media nog aantrekkelijker.

5 Personeel werven

Mensen die op zoek zijn naar een baan, speuren rond op het internet. Ze gaan verschillende vacaturebanken bij langs, checken de vacatures bij uitzendbureaus en niet te vergeten… kijken ze rond op social media. Wat veel bedrijven niet weten is dat social media een grote rol speelt in het werven van personeel. Mensen zoeken vooral naar geschikte vacatures op LinkedIn en Facebook. Als ze een leuk bedrijf op het oog hebben, wordt er vaak ook even op de Instagrampagina gespeurd om alvast een eerste indruk te krijgen van jouw bedrijf. Laat social media daarom niet links liggen als je op zoek bent naar nieuw personeel.