Blog

In 4 stappen een pakkende blog schrijven

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

In 4 stappen een pakkende blog schrijven

Een blog schrijven is moeilijker dan de meeste mensen denken. Het moet de aandacht trekken, moet aansluiten op de wensen van jouw doelgroep en daarnaast zal een goede blog meer verkeer naar jouw website genereren. Om te voorkomen dat je uren naar je scherm zit te staren en elke zin met moeite uit de mouw moet schudden, hebben wij hieronder vier stappen voor jou opgesteld.

Stap 1: Voorbereiding

De eerste stap begint met het voorbereiden van je blog. Het verhaal dat je gaat vertellen moet aansluiten bij de doelgroep. Breng dus allereerst de doelgroep in kaart of maak een persona. Denk vanuit deze groep en niet vanuit jouw wens om bijvoorbeeld een product te verkopen. De mensen die jouw blog lezen willen waarschijnlijk meer weten dan alleen een product, en zijn op zoek naar informatie of het verhaal erachter. Het is belangrijk dat je de aandacht trekt.

Als je weet voor wie je moet schrijven en wat hun wensen zijn, is het belangrijk om het doel van jouw blog te bepalen. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid krijgen of wil je de klanten binden aan jouw merk? Wellicht wil je met jouw blog meer verkeer genereren naar jouw website, maar dat is niet het doel van jouw geschreven verhaal. Dat is de actie die later komt.

Stap 2: Kies je onderwerp

Oké, je weet voor wie je gaat schrijven met welk doel. Nu moet je bepalen over welk onderwerp je gaat schrijven. Dit kan een lastig onderdeel zijn. Om te voorkomen dat je lang moet nadenken over een geschikt onderwerp, kun je een paar stappen ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de blogs van jouw concurrent. Ook kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren of vraag jouw klanten wat zij graag willen leren of willen weten. Het moet immers de interesse wekken bij jouw doelgroep.

Stap 3: Breng structuur aan in je verhaal

Een blog moet een logische structuur hebben. Als je dit lastig vindt kun je gebruikmaken van de AIDA-formule. Deze formule wordt veel gebruikt in de online marketing waarmee je stap voor stap jouw doel weet te realiseren met een verhaal. Of het nu gaat om het verkopen van een product, het verkrijgen van e-mailadressen of als je gewoon de aandacht van de lezer wil trekken: dankzij de AIDA-formule kom je ’n heel eind.

  • Attention: Het is belangrijk dat je aandacht trekt van jouw lezer. Schrijf dus een pakkende titel die ervoor zorgt dat jouw lezer verder wil lezen;
  • Interest: De lezer moet getriggerd worden om te blijven lezen. Zorg er dus voor dat de lezer jouw blog interessant vindt. Benoem bijvoorbeeld de voordelen van het product, wat de oplossing is voor het omschreven probleem of iets waarin de lezer zich kan herkennen. Vooral dit laatste zal ervoor zorgen dat de interesse van de lezer wordt gewekt.
  • Desire: Je moet ervoor zorgen dat de lezer zich naar jouw oplossing verlangt. Probeer daarom de lezer te overtuigen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de voordelen op te sommen door bulletpoints.
  • Action: Tijd voor actie! Hier draait jouw hele tekst om: de lezer proberen te overhalen om tot actie over te gaan. Dit is bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief, het aanschaffen van het product of het aanvragen van een brochure.

Stap 4: De final check

Yes, de tekst is geschreven. Nu is het tijd om jouw verhaal door te lezen. Staan er geen spelfouten in? Lopen alle zinnen lekker door? En het allerbelangrijkste: komt jouw verhaal goed over? Ook is het van belang dat je niet gaat overdrijven in jouw blog, maar wees eerlijk richting de lezer. Als je tevreden bent over jouw geschreven kunstwerk, is het tijd om het te publiceren. Spannend!