Popi Logo

Linkbuilding

Linkbuilding is ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie als je de beste posities in Google wilt scoren. Met ons linkbuildingplatform beschik je over de ultieme tool om een ​​sterk en duurzaam linkprofiel op te bouwen.

Door de ruime keuze in websites zijn er voor elk onderwerp en budget veel mogelijkheden. Dit, gecombineerd met onze ijzersterke klantenservice en vrijblijvend SEO-advies, maakt het voor iedereen mogelijk om zelf aan linkbuilding te doen.

Meld je gratis aan

Onboarding nodig?

In 15-30 minuten leiden we je door ons linkbuilding platform, geven we je tips en vertellen we je trucs. Zo haal je er het meeste uit.

Wat is linkbuilding

Linkbuilding is het verzamelen van links naar jouw website. Deze links kunnen verwijzen naar jouw homepage, maar ook naar pagina's of producten op jouw site.

Deze links komen van andere websites, maar hoe overtuig je nou een website om een link naar jouw site op te nemen? Dat is de kunst van het linkbuilding.

Niet elke link heeft hetzelfde effect, zo is een link van een belangrijke website in jouw branche of regio een stuk meer waard dan van een website zonder bezoekers of eigen Google posities.

Elke verzamelde link geeft Google een signaal af: deze website is belangrijk, want anderen linken ernaar. Uiteindelijk zorgen deze signalen ervoor dat jouw Google-posities stijgen.

Op deze pagina gaan we uitgebreid in op de manieren waarop je linkbuilding kunt doen, en hoe je daar het beste resultaat mee kunt halen.

Stappenplan voor optimaal effect met linkbuilding

Haal het meeste uit jouw linkbuilding inspanningen, gebruik ons stappenplan voor een optimaal effect.

1

Maak je website technisch in orde

Als jouw website technisch niet goed in elkaar zit, kan het proces van linkbuilding geen optimaal resultaat opleveren. Denk daarom aan onderwerpen als snelheid, sitemap, indexering en conversie-optimalisatie.

2

Bepaal waar jouw kansen liggen

Voer een zoekwoordenonderzoek uit en kom erachter waar jouw kansen liggen om op te kunnen scoren. Denk aan de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Kijk ook zeker naar de longtail keywords: deze vertellen je namelijk meer over de zoekintentie van de doelgroep.

3

Creëer de juiste content op de site

Ook is het belangrijk om de juiste content, zoals pagina’s en blogs, op jouw site te zetten. Deze moeten van hoogwaardige kwaliteit zijn en nuttige informatie bevatten. De copywriters van Popi kunnen deze kwalitatieve content voor jou schrijven.

4

Doe een nulmeting voordat je begint

Het is belangrijk om een nulmeting te doen. Door deze nulmeting te doen, kun je kijken waar jouw website nu staat en kun je de resultaten van jouw linkbuilding activiteiten goed meten.

Liever volledig ontzorgd worden?

Vertel ons je wensen en wij nemen het linkbuilding proces volledig uit handen. Al vanaf €500,- per maand bieden wij managed linkbuilding aan. Samen bepalen we de focus, en wij zetten je hele campagne uit.

  • Jouw eigen, vaste SEO-consultant
  • Geen lange contracten
  • Volledig inzicht in het proces
Meer over linkbuilding uitbesteden

Met succes gebruikt door onze tevreden klanten

Linkbuilding methoden

Linkbuilding kan op vele manieren, sommige manieren zijn eenvoudig, maar andere manieren zijn arbeidsintensief. Kijk welke methode bij jou past, of bekijk onze managed linkbuilding opties en zet ons aan het werk.

Artikel linkbuilding

Een bekende methode in de linkbuilding-wereld is artikel linkbuilding. Met artikel linkbuilding wordt bedoeld dat je mensen gaat benaderen (outreach doen) met de vraag of zij een artikel willen publiceren met daarin een link naar jouw website.

We snappen dat dit veel gedoe is en dat je niet goed weet welke websites je dan precies moet benaderen. Gelukkig hebben wij de oplossing: Popi als linkbuilding platform neemt dit deel van je over. Jij kunt namelijk kiezen uit 8.500+ websites die een artikel willen plaatsen met daarin een link naar jouw site. Wij schrijven een pakkende, relevante tekst voor jou of je levert er zelf een aan, en de rest wordt voor je geregeld.

Broken Linkbuilding

Er is ook een methode die broken linkbuilding wordt genoemd. In dat geval ga je op zoek naar gebroken links: website A linkt naar website B, maar de pagina van website B waarnaar gelinkt wordt bestaat niet meer. De link van website A heeft dus geen toegevoegde waarde meer, omdat het geen eindbestemming heeft. Dit wordt een broken link genoemd. In plaats daarvan kun jij een manier bedenken dat jij de vervanger van website B wordt, zodat website A naar jou wil gaan linken. Je kunt bijvoorbeeld een goede blog schrijven over het onderwerp dat past bij de link van website A, en vragen of zij naar jouw blog willen linken. Op deze manier kun je aardig wat links verzamelen.

Linkbuilding met producten

Heb je een webshop? Dan wil je natuurlijk dat er zo veel mogelijk van jouw producten bovenaan staan in Google en bekend worden. Je kunt ook linkbuilden met producten. Je kunt bijvoorbeeld jouw product laten testen door een persoon, waar deze persoon vervolgens een blog over schrijft. Deze blog moet dan natuurlijk wel linken naar jouw webshop.

Digital PR

Een persbericht waarin je iets merkwaardigs vertelt, kan worden opgepikt door de media. Deze kunnen vervolgens weer een artikel schrijven met daarin een link naar jouw originele blog. En een link van een nieuwssite is erg waardevol: deze hebben een hoge autoriteit en dat heeft weer positieve gevolgen voor jouw eigen website.

Gastbloggen

Je kunt ook als gastblogger, als je bijvoorbeeld ergens veel verstand van hebt, gaan linkbuilden. Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven voor een site die te maken heeft met jouw expertise of vakgebied. Vervolgens komt er in jouw geschreven blog een link naar jouw eigen website.

Skyscraper

Heb je een blog gevonden die veel bereik oplevert, maar denk jij dit te kunnen overtreffen? Dan kun je een blog schrijven met nóg meer relevante informatie, in de hoop dat jij hier ook op kunt scoren en dat er naar jouw blog gelinkt wordt. Deze methode wordt ook wel de skyscraper-methode genoemd. Je kunt natuurlijk ook weer zelf mensen benaderen die naar jouw blog willen linken.

Wat wel doen en niet doen bij linkbuilding

Linkbuilding is in de basis eenvoudig. Maar om het goed te doen vereist het wel wat kennis, sommige typen links en content doen meer kwaad dan goed voor je site.

  • Kwaliteit, kwaliteit en kwaliteit

    Zoals al eerder werd benoemd, is het belangrijk om niet klakkeloos allerlei links te verzamelen. Links moeten namelijk wel afkomstig zijn van kwalitatieve websites. Dit heeft namelijk weer een positief effect op jouw eigen website. Talloze links zonder enige waarde die naar jouw website verwijzen, is geen goede aanpak. In dat geval kun je zelfs een straf krijgen van Google, waarmee jouw Google-posities inzakken.
  • Natuurlijk linkprofiel

    Werk aan een natuurlijk linkprofiel. Zorg ervoor dat er verschillende links verwijzen naar verschillende pagina’s op jouw website. Ook is het belangrijk dat er do-follow en no-follow links naar jouw website verwijzen en dat je ook intern linkt binnen jouw website. Zorg voor continuiteit in het linkbuilden, alles in 1 keer plaatsen en daarna niks meer is niet natuurlijk.
  • Expertise en autoriteit

    Met de komst van EEAT (experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness) is het belangrijk om zo veel mogelijk kwalitatieve, betrouwbare content te schrijven rondom de link. Zorg er dus voor dat je zo veel mogelijk content schrijft of laat schrijven die aanslaat bij het publiek, de website en bij de link.
  • Geduldig blijven doorgaan

    Onthoud dat linkbuilding een proces op de lange termijn is. Je zult niet direct resultaat zien, maar hier kan enige tijd overheen gaan. Wel is het belangrijk om constant bezig te blijven met linkbuilding, voor een natuurlijk linkprofiel.

Linkbuilding tools voor elke SEO-marketeer

Er zijn een aantal onmisbare tools die je tijdens het linkbuilden kunt gebruiken. Met deze tools kun je meer inzicht krijgen in verschillende websites en hoe deze sites scoren, maar ook in de doelgroep en hun zoekintentie.

Ahrefs

Ahrefs is een handige tool die je kunt gebruiken voor het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek. Je kunt in Ahrefs verschillende gegevens ophalen over de keywords, maar je kunt ook onderzoek doen naar verschillende websites.

Zo kun je bijvoorbeeld gegevens inzien hoe goed een website scoort, wat ook wel de domain rating (DR) wordt genoemd. Ook kun je achterhalen wat de toppagina’s en concurrenten zijn en op welke organische zoektermen wordt gezocht. Op basis hiervan kun je bijvoorbeeld bepalen welke content er geschreven moet worden of hoe je je linkbuilding kunt gaan inzetten.

MOZ

Moz is een handige tool als je aan de slag wil gaan met SEO. Vooral als je zoekmachineoptimalisatie wil uitvoeren voor jouw eigen website, is Moz ideaal. Ook goed om te weten is dat Moz een erg overzichtelijke tool is.

Zo kun je in Moz verschillende data ophalen over zoekwoorden en hoe deze scoren. Ook kun je hier gegevens inzien wat betreft backlinks, zoals de autoriteit van de link of hoeveel spam-links er naar een domein verwijzen. Daarnaast is Moz ook een handig programma om jouw pagina’s te crawlen.

Majestic

Een andere tool die je als linkbuilder kunt gebruiken, is Majestic. Met Majestic kun je vooral gegevens inzien wat betreft de backlinks. Zo lees je meer hoe deze backlinks scoren en hoe de backlinks worden gebruikt in combinatie met anchors. Met andere woorden kun je het linkprofiel controleren.

Vooral de trust flow en de citation flow zijn twee punten die vaak worden gebruikt binnen Majestic. De citation flow vertelt meer over het aantal links van een site, terwijl de trust flow meer vertelt over de betrouwbaarheid van de links.

SEMrush

SEMrush is ook een populaire tool in de linkbuilding-wereld. Deze tool draait voornamelijk om inzicht te krijgen in organic keywords, concurrentie en autoriteit.

Ook kun je met SEMrush meer te weten komen over welke content je kunt toepassen op jouw site of welke content je juist kunt aanpassen. Content speelt natuurlijk ook een rol binnen linkbuilding.

Scoor hoger in Google met de juiste linkbuilding strategie

Als je linkbuilding gaat doen is het belangrijk dat je een strategie hebt, dit maakt keuzes maken eenvoudiger en geeft houvast.

Zoekwoordenonderzoek

Zorg ervoor dat je eerst een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Met zo’n onderzoek kun je ontdekken wat jouw doelgroep is en welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt. Dit laatste wordt ook wel de zoekintentie genoemd. Je wil natuurlijk weten op welke zoekwoorden de doelgroep zoekt, aangezien jij hier vervolgens op kunt inspelen.

Planning

Linkbuilding is voor de lange termijn. Zorg er voor dat je niet alles in een keer doet, denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van links richting jouw website in één keer. Structurele linkbuilding is in dit geval belangrijk.

Dit punt gaat hand in hand met het vorige punt. Het is slim om jouw campagne vooruit te plannen. Zo kun je bijvoorbeeld een keer per maand alles uitzetten en inplannen, zodat je er niet continu naar om hoeft te kijken. Zorg er wel voor dat je structuur aanbrengt in jouw campagne.

Selectie van links

Relevantie speelt een grote rol. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft, is het belangrijk dat je er een link in verwerkt die goed past bij de content, maar ook bij de website waar de link op wordt geplaatst. Daarnaast moet de link natuurlijk relevant zijn aan de keywords waarop je wil scoren.

Waar scoort jouw concurrent op? Wat zijn hun toppagina’s en op welke zoekwoorden scoren zij? Het is belangrijk om jouw concurrenten onder de loep te nemen, zodat je ook weet waar jíj op kunt scoren. Jij wil natuurlijk die top 1-positie halen!

Kies voor externe links van een autoritaire website. Autoriteit is tegenwoordig erg belangrijk, en zo zorg je ook dat jouw site weer meer autoriteit krijgt.

Natuurlijk linkprofiel

Zorg er ook voor dat de links verwijzen naar andere pagina’s op jouw website. Het draait namelijk niet alleen maar om de homepage. Naast externe links zijn interne links ook belangrijk. De interne links zijn links die linken naar andere pagina’s binnen jouw eigen website.

Een natuurlijk linkprofiel is belangrijk. Het is belangrijk dat je de links natuurlijk hebt gekregen, dat de links relevant zijn en dat ze een do-follow hebben. Het kan ook maar zo zijn dat je een link krijgt met een no-follow: dit is geen ramp, want dat maakt het ook natuurlijk.

Hulp nodig met jouw strategie?

Onze SEO-consultants helpen je graag met een strategie die past bij jouw wensen en mogelijkheden. Neem contact met ons op en vertel ons wat jij wilt bereiken.

SEO Copywriting

Relevantie is belangrijk en dat geldt ook voor de content rondom de backlink. Zorg er daarom voor dat je een goed artikel schrijft dat relevant is aan jouw link, maar ook aan de website waar het artikel op komt te staan. Daarnaast moet het artikel ook aantrekkelijk zijn voor de lezer. Dit wordt ook wel SEO copywriting genoemd.

Daarnaast is het belangrijk om ook de content van jouw eigen website goed bij te houden. Denk aan regelmatig nieuwe blogs of nieuwsberichten, content up-to-date houden en nieuwe pagina's toevoegen. Ook hier kunnen de tekstschrijvers van Popi bij helpen.

  • Geen omkijken meer naar jouw content
  • Tekstschrijvers met veel ervaring
  • Alleen input geven, wij doen de rest
Meer over SEO-copywriting

Belangrijke vragen en antwoorden

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is een onderdeel van SEO waarbij je ervoor zorgt dat links van andere websites verwijzen naar jouw website. Er wordt gekeken naar de kwaliteit en kwantiteit van de links en dit kan een effect hebben op de positie in Google van jouw website.

Wat voor nut heeft linkbuilding?

Dankzij linkbuilding kan jouw positie in Google worden verhoogd, waardoor jij kunt opvallen bij de doelgroep en het verkeer kan worden verhoogd. Daarnaast kun je met linkbuilding de autoriteit van jouw website opkrikken.

Wat is een backlink?

Een backlink is een link van een externe website die linkt naar jouw website.

Welk voordeel heeft het uitbesteden van linkbuilding?

Als je linkbuilding uitbesteedt, weet je zeker dat het proces goed verloopt. Je wil natuurlijk niet dat jouw website slechter gaat presteren. Ook kan jou dit tijd besparen en zorg je ervoor dat er kwalitatieve links verwijzen naar jouw website.

Wat zijn de verschillende linkbuilding-methoden?

Er zijn verschillende methoden om linkbuilding op te pakken. Zo kun je denken aan outreach, broken linkbuilding en de skyscraper-techniek.

Hulp nodig met linkbuilding?

  • Vraag ons naar onze managed linkbuilding mogelijkheden
  • Onze SEO-consultants staan altijd klaar om te helpen

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info