Blog
Lilian
3 minuten leestijd
Waarschijnlijk heb je weleens een mailtje gekregen van een kledingwinkel met daarin een persoonlijke kortingscode, of een nieuwsbrief van de sportvereniging met de wekelijkse updates. Maar liefst 93 procent van de Nederlanders krijgt regelmatig dit soort mailtjes. Dit wordt ook wel e-mailmarketing genoemd, wat een goede manier is om de juiste doelgroep te bereiken. Hieronder leggen wij jou alles uit over e-mailmarketing.
Om nieuwe producten te introduceren, contact te houden met de klant of om informatie te verstrekken valt allemaal onder e-mailmarketing. Dankzij deze mailtjes wordt de doelgroep direct benaderd wat veel voordelen met zich mee kan brengen. Zo kun je klanten meer laten binden aan jouw merk, nieuwe leads genereren of meer producten verkopen aan jouw bestaande klanten. Bovendien is e-mailmarketing nog steeds een van de beste manieren om jouw klanten te benaderen én het is voordelig.
Je kunt niet zomaar wat e-mails versturen naar wat mensen. Zo snel ben je er niet en veel mensen zullen dit soort mails zien als spam. Het is daarom belangrijk dat je een speciale software beschikbaar hebt. Met deze software kun je gerichter e-mails versturen naar klanten die zich hebben aangemeld om e-mails van jou te ontvangen. Zij hebben dit bijvoorbeeld aangegeven via een bepaald formulier op jouw website, dat zij akkoord zijn gegaan om e-mails van jou te ontvangen. Tegenwoordig moeten klanten hier namelijk toestemming voor geven.
Zoals net al even kort werd benoemd, moet de klant een formulier invullen om zich aan te melden voor jouw e-mails. Zij laten hierin hun contactgegevens achter als hun naam en natuurlijk het e-mailadres. Hoe meer informatie zij in dit formulier achterlaten, hoe gerichter jij mails kunt sturen. Let hier echter wel mee op: hoe meer velden de klant moet invullen, hoe sneller de klant afhaakt om zich überhaupt in te schrijven voor jouw e-mails.
Goed, je hebt de gegevens van de klant ontvangen met de bevestiging dat zij e-mails willen ontvangen. Vanaf nu is het mogelijk om de klant e-mails te versturen met behulp van de e-mailmarketingsoftware. Dit gebeurt geheel automatisch en bovendien zie je meestal via deze software hoe lang de klant naar jouw e-mail heeft gekeken, of er op links zijn geklikt en of jouw mail überhaupt is geopend. Handig!
Er zitten talloze voordelen verbonden aan deze manier van online marketing. We zullen het hieronder voor jou opsommen.
Nieuwste blogs
Blijf op de hoogte van nieuwe functies, case studies en online marketing tips & tricks