Blog

Alle ins en outs over e-mailmarketing

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

Alle ins en outs over e-mailmarketing

Waarschijnlijk heb je weleens een mailtje gekregen van een kledingwinkel met daarin een persoonlijke kortingscode, of een nieuwsbrief van de sportvereniging met de wekelijkse updates. Maar liefst 93 procent van de Nederlanders krijgt regelmatig dit soort mailtjes. Dit wordt ook wel e-mailmarketing genoemd, wat een goede manier is om de juiste doelgroep te bereiken. Hieronder leggen wij jou alles uit over e-mailmarketing.

Wat is e-mailmarketing?

Om nieuwe producten te introduceren, contact te houden met de klant of om informatie te verstrekken valt allemaal onder e-mailmarketing. Dankzij deze mailtjes wordt de doelgroep direct benaderd wat veel voordelen met zich mee kan brengen. Zo kun je klanten meer laten binden aan jouw merk, nieuwe leads genereren of meer producten verkopen aan jouw bestaande klanten. Bovendien is e-mailmarketing nog steeds een van de beste manieren om jouw klanten te benaderen én het is voordelig.

Hoe werkt e-mailmarketing?

Je kunt niet zomaar wat e-mails versturen naar wat mensen. Zo snel ben je er niet en veel mensen zullen dit soort mails zien als spam. Het is daarom belangrijk dat je een speciale software beschikbaar hebt. Met deze software kun je gerichter e-mails versturen naar klanten die zich hebben aangemeld om e-mails van jou te ontvangen. Zij hebben dit bijvoorbeeld aangegeven via een bepaald formulier op jouw website, dat zij akkoord zijn gegaan om e-mails van jou te ontvangen. Tegenwoordig moeten klanten hier namelijk toestemming voor geven.

Zoals net al even kort werd benoemd, moet de klant een formulier invullen om zich aan te melden voor jouw e-mails. Zij laten hierin hun contactgegevens achter als hun naam en natuurlijk het e-mailadres. Hoe meer informatie zij in dit formulier achterlaten, hoe gerichter jij mails kunt sturen. Let hier echter wel mee op: hoe meer velden de klant moet invullen, hoe sneller de klant afhaakt om zich überhaupt in te schrijven voor jouw e-mails.

Goed, je hebt de gegevens van de klant ontvangen met de bevestiging dat zij e-mails willen ontvangen. Vanaf nu is het mogelijk om de klant e-mails te versturen met behulp van de e-mailmarketingsoftware. Dit gebeurt geheel automatisch en bovendien zie je meestal via deze software hoe lang de klant naar jouw e-mail heeft gekeken, of er op links zijn geklikt en of jouw mail überhaupt is geopend. Handig!

Wat zijn de voordelen van e-mailmarketing?

Er zitten talloze voordelen verbonden aan deze manier van online marketing. We zullen het hieronder voor jou opsommen.

  1. E-mailmarketing is heel goedkoop. Vaak is een abonnement bij een e-mailmarketingsoftware gratis of het kost je een paar centen. Bovendien kun je met zo’n abonnement talloze e-mails versturen in een keer. Dit scheelt je een hoop schrijfwerk.
  2. Met e-mailmarketing richt je je op de klant. Je hebt waarschijnlijk gegevens gekregen als de naam, de leeftijd en het geslacht. Op basis van deze gegevens kun je veel gerichter jouw marketing inzetten. Het ziet er een stuk professioneler en aardiger uit als je ‘Beste Jan’ boven aan een mail ziet dan wanneer er staat ‘Klant’, toch? Dit zorgt er ook nog eens voor dat een klant sneller zijn e-mail zal openen omdat hij zich letterlijk en figuurlijk aangesproken voelt.
  3. Bijna iedereen zal jouw e-mail ontvangen. Natuurlijk zitten er een aantal e-mailadressen bij die niet meer in gebruik zijn, maar over het algemeen ontvangt 99,2 procent daadwerkelijk jouw e-mail. Helaas opent lang niet iedereen jouw e-mail: dit percentage ligt een stuk lager. Gemiddeld opent twintig procent van deze mensen de e-mail. Maar we bekijken het positief, want dat is natuurlijk beter iets dan niets.
  4. Natuurlijk is het versturen van e-mails een stuk duurzamer dan wanneer je iedereen moet voorzien van een brief in de brievenbus. Het is niet alleen goedkoper, maar het is ook nog eens beter voor het milieu. Dat noemen we nog eens een win-winsituatie.