Blog

Zo kun jij jouw ranking in Google verbeteren

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

Zo kun jij jouw ranking in Google verbeteren

Iedere website-eigenaar wil natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnen. Hoe hoger je in die zoekresultaten komt te staan, hoe meer mensen op jouw website zullen klikken. Toch is het een lastig karwei om in de grote top-10 te beëindigen. Gelukkig bestaat er voor elk probleem een oplossing, en zo ook voor deze. Hieronder zullen wij jou uitleggen hoe jij jouw Google-ranking kunt verbeteren.

Tip 1: Een goedwerkende website

Mensen zullen gauw afhaken wanneer een pagina niet snel laadt of als de website niet beschikbaar is voor alle devices. Jouw website moet immers gebruiksvriendelijk zijn, wat ook wel user experience wordt genoemd. Een lange laadtijd van jouw website is de boosdoener voor jouw conversie. Onderzoek toont zelfs aan dat een vertraging van 100 milliseconden de conversie al laat dalen met zo’n zeven procent. Zorg er dus voor dat jouw website snel is, goed werkt en geschikt is voor alle apparaten. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van hun mobiele device waarmee ze ook jouw website bezoeken.

Check daarnaast of er geen ‘losse’ pagina’s rondzweven op jouw website. Dit zijn pagina’s waar geen een link naartoe verwijst, of een pagina waar een gebruiker niet verder kan klikken. Bezoekers zijn op dit soort pagina’s snel uitgekeken en klikken daarom snel weg. Hierdoor stijgt je bounceratio, wat Google ziet als een minpunt wat betreft jouw ranking. Daarnaast moet de URL van jouw website kort en bondig zijn. Hiermee kan Google snel scannen welke content er op jouw site te vinden valt.

Tip 2: Relevante content, title tag en meta description

Hoe meer inhoud jouw website heeft, hoe makkelijker Google dit kan ranken. Het is echter wel goed om te benoemen dat de content wel relevant moet zijn. Ook is Google allergisch voor spelfouten en zinnen die grammaticaal niet goed zijn opgebouwd. Niet alleen heeft Google hier een hekel aan, maar ook de websitebezoekers. Als de content bagger is geschreven haakt al gauw zestig procent van de bezoekers af.

Naast je content moet je ook denken aan een goede title tag en meta description. De title tag is het onderwerp dat de bezoeker in Google ziet waar je op kunt klikken. De meta description is de omschrijving die je onder de title tag ziet. Deze moeten allebei goed zichtbaar zijn en de aandacht van de bezoeker trekken. Zorg ervoor dat je deze niet te lang maakt: dit is ook weer een afknapper van Google.

Tip 3: Afbeeldingen

We kunnen er niet omheen draaien dat een website zonder afbeeldingen erg kaal lijkt. Hoewel het uiterlijk van een website dankzij afbeeldingen aanzienlijk wordt verbeterd, kun je hiermee ook jouw Google-ranking verbeteren. Om Google op weg te helpen om de afbeeldingen te scannen, kun je informatie over de afbeelding geven. Allereerst kun je een bestandsnaam toevoegen; wat zie je op de afbeelding? Ook mag de image alt-tag niet ontbreken. Hierin geef je aan waar de afbeelding over gaat. Wanneer mensen zoeken in Google Images is de kans groot dat jouw afbeelding tevoorschijn komt. Als laatst kun je informatie toevoegen aan de image title-tag, de tekst die mensen te zien krijgen als ze met hun muis over de afbeelding gaan.

Tip 4: Linkbuilding

Dankzij linkbuilding kun je flinke stappen maken wat betreft de ranking in Google. Linkbuilding houdt in dat je relevante links verkrijgt die staan op andere websites die naar jouw eigen website verwijzen. Linkbuilding draagt voor zo’n 42 procent bij aan een goede ranking, maar dit hangt wel af van de kwaliteit en de autoriteit van de links. Hoe meer autoriteit de andere website heeft, hoe meer waarde Google eraan zal hechten. Het is overigens belangrijk om niet te fanatiek te gaan linkbuilden, want dat kan averechts werken. Houd het daarom zo natuurlijk mogelijk en je zult zien dat het zijn vruchten zal afwerpen.