Popi Logo

Blog

Zo kun jij jouw ranking in Google verbeteren

Lilian Boers

  • 22 februari 2024
  • 4 minuten leestijd

Iedere website-eigenaar wil natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnen. Hoe hoger je in die zoekresultaten komt te staan, hoe meer mensen op jouw website zullen klikken. Toch is het een lastig karwei om in de grote top-10 te beëindigen. Gelukkig bestaat er voor elk probleem een oplossing, en zo ook voor deze. Hieronder zullen wij jou uitleggen hoe jij jouw Google-ranking kunt verbeteren.

Tip 1: Een goedwerkende website

Mensen zullen gauw afhaken wanneer een pagina niet snel laadt of als de website niet beschikbaar is voor alle devices. Jouw website moet immers gebruiksvriendelijk zijn, wat ook wel user experience wordt genoemd. Een lange laadtijd van jouw website is de boosdoener voor jouw conversie. Onderzoek toont zelfs aan dat een vertraging van 100 milliseconden de conversie al laat dalen met zo’n zeven procent. Zorg er dus voor dat jouw website snel is, goed werkt en geschikt is voor alle apparaten. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van hun telefoon, waarmee ze ook jouw website bezoeken.

Check daarnaast of er geen ‘losse’ pagina’s rondzweven op jouw website, oftewel orphan pages. Dit zijn pagina’s waar geen een interne link naartoe verwijst. Google kan op deze manier de website niet scannen en dus ook niet indexeren, wat zeer nadelig kan zijn voor jouw website. Daarnaast moet de URL van jouw website kort en bondig zijn. Hiermee kan Google snel scannen welke content er op jouw site te vinden valt.

Tip 2: Relevante content, title tag en meta description

Hoe meer inhoud jouw website heeft, hoe makkelijker Google dit kan ranken. Het is echter wel goed om te benoemen dat de content wel relevant moet zijn. Ook is Google allergisch voor spelfouten en zinnen die grammaticaal niet goed zijn opgebouwd. Niet alleen heeft Google hier een hekel aan, maar ook de websitebezoekers. Als de content bagger is geschreven, haakt al gauw een deel van de bezoekers af.

Naast je content moet je ook denken aan een goede title tag en meta description. De title tag is het onderwerp dat de bezoeker in Google ziet waar je op kunt klikken. De meta description is de omschrijving die je onder de title tag ziet. Deze moeten allebei goed zichtbaar zijn en de aandacht van de bezoeker trekken. Zorg ervoor dat je deze niet te lang maakt: dit is ook weer een afknapper van Google.

Tip 3: Afbeeldingen

We kunnen er niet omheen draaien dat een website zonder afbeeldingen erg kaal lijkt. Hoewel het uiterlijk van een website dankzij afbeeldingen aanzienlijk wordt verbeterd, kun je hiermee ook jouw Google-ranking verbeteren. Om Google op weg te helpen om de afbeeldingen te scannen, kun je informatie over de afbeelding geven. Google kan de afbeeldingen namelijk zelf niet zien. Allereerst kun je een bestandsnaam toevoegen; wat zie je op de afbeelding? Ook mag de image alt-tag niet ontbreken. Het is ook slim om hier de keywords in te zetten. Als laatst kun je informatie toevoegen aan de image title-tag, de tekst die mensen te zien krijgen als ze met hun muis over de afbeelding gaan.

Tip 4: Linkbuilding

Dankzij linkbuilding kun je flinke stappen maken wat betreft de ranking in Google. Linkbuilding houdt in dat je relevante links verkrijgt die staan op andere websites die naar jouw eigen website verwijzen. Deze links worden ook wel externe links genoemd. Linkbuilding draagt voor een groot deel bij aan een goede ranking in Google, maar dit hangt wel af van de kwaliteit en de autoriteit van de links. Hoe meer autoriteit de andere website heeft, hoe meer waarde Google eraan zal hechten. Naast externe links, is interne linkbuilding ook belangrijk. Hierbij plaats je links binnen jouw website. Houd er rekening mee dat linkbuilding een langetermijnproces is en dus niet meteen zijn vruchten zal afwerpen. Blijf daarom consistent bezig met linkbuilding en blijf geduldig voordat je resultaten ziet.

Over Lilian Boers

Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.

Lilian Boers

Koop jouw links rechtstreeks bij de bron

Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.

Meld je aan voor meer info

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info