Blog
On-page SEO: dit moet je weten
Lilian Boers
-
30 oktober 2025
-
15 minuten leestijd
Het hebben van een eigen website is natuurlijk een mooi gegeven, maar je moet er wel wat mee gaan doen. Zo is het prettig als je website kan scoren in Google en dat je website wordt gezien. Op die manier kun je bijvoorbeeld je producten verkopen, kun je informatie delen over belangrijke vraagstukken of kun je ervaringen delen met de wereld. Het is hiervoor belangrijk om SEO toe te passen, met on-page SEO als belangrijk onderdeel. Hoe on-page SEO werkt en wat je daarvoor kunt doen, lees je hieronder.
Wat is on-page SEO?
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie en is een methode om de positie van een website te verhogen. SEO bestaat uit drie onderdelen: technische SEO, content en autoriteit.
Met technische SEO is het belangrijk dat je website technisch in orde is. Denk bijvoorbeeld aan snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Ook moet je de website vullen met content, en vervolgens kun je autoriteit opbouwen. Maar voordat het zover is, is het belangrijk om aandacht te schenken aan on-page SEO.
On-page SEO houdt in dat er bepaalde SEO-onderdelen op de pagina van de website worden toegepast. Dit om de website beter te optimaliseren en zo de positie in de zoekmachine te verhogen. Bepaalde SEO-onderdelen die toegevoegd kunnen worden, zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, het schrijven van content, het toevoegen van koppen en een meta-omschrijving. Verderop in de tekst worden de onderdelen een voor een besproken die belangrijk zijn om toe te passen bij on-page SEO.

Onderdelen on-page SEO
Laten we verder duiken in de onderdelen van on-page SEO. Er zijn namelijk veel stappen die je uit kunt voeren om je on-page SEO een boost te geven. Door middel van een rijtje hieronder lees je precies welke onderdelen je bij langs moet gaan om je on-page SEO te optimaliseren.
1. Zoekwoordoptimalisatie
Om je on-page SEO een boost te kunnen geven, is het goed om je te verdiepen in zoekwoordoptimalisatie. Je moet Google namelijk zien als een hele grote zoekmachine, die op alles wel een antwoord kan vinden. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een ‘winterjas dames’, dan kun je dat gemakkelijk invoeren in Google. Met zoekwoordenoptimalisatie laat je belangrijke zoekwoorden terugkomen op jouw website, zoals ‘winterjas dames’. Je kunt deze zoekwoorden bijvoorbeeld laten terugkomen in een blog of een pagina.
Maar voordat je zomaar random zoekwoorden gaat plaatsen, is het wel belangrijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zo kom je erachter op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt. Je kunt hiervoor verschillende tools gebruiken. Denk aan Google Search Console, MOZ of Ahrefs. Daarnaast kun je ook bij jezelf gaan afvragen op welke zoekwoorden jij zou zoeken, maar kun je ook een kijkje nemen bij de concurrent.
Als je eenmaal weet op welke zoekwoorden je kunt scoren, is het belangrijk om deze terug te laten komen in de website. Zo is het verstandig om je belangrijkste zoekwoord in de titel terug te laten komen, maar ook in de eerste alinea en in de URL die je gaat gebruiken. Op die manier kun je namelijk beter scoren in Google.
Naast dat het van belang is om de zoekwoorden terug te laten komen in koppen en in de titel, is het ook belangrijk om bepaalde synoniemen te gebruiken voor je zoekwoord. Zo kun je je content natuurlijk laten overkomen en dat is alleen maar voordelig voor je pagina. Het is namelijk niet de bedoeling dat je je hele tekst volstopt met de zoekwoorden, want dan doe je aan keyword stuffing.
2. Titel en meta-beschrijving
Daarnaast is het ook belangrijk om een pakkende titel te schrijven, het liefst met het zoekwoord vooraan. Denk aan een titel boven een tekst, of een titel op een pagina. De titel wordt in SEO-taal ook wel de title tag genoemd. Daarnaast heb je ook de meta-beschrijving. Dit is een klein stukje tekst die aantrekkelijk en informatief is, waarbij je meer vertelt over de inhoud van die pagina. De meta-beschrijving wordt vaak weergegeven in de zoekmachine onder het zoekresultaat. Deze meta-beschrijving bevat vaak zo’n 160 tekens, met daarin ook een call-to-action om daadwerkelijk de pagina te bezoeken.
In de SERP onder het zoekresultaat verschijnt de meta-beschrijving.
3. URL-structuur
De URL-structuur is een belangrijk onderdeel binnen on-page SEO. Een URL-structuur moet namelijk kort, beschrijvend en duidelijk zijn. Dit geldt voor zowel de zoekmachine als voor de bezoeker. Een URL die niet aangeeft waar het om gaat, kan voor veel onduidelijkheid zorgen. Vermijd onnodige parameters en stopwoorden in de URL, zoals in het voorbeeld hieronder.
Wat is goed? www.website.nl/on-page-seo-tips
Wat is fout? www.website.nl/?p123=fgjn
4. Header-tags
Om meer structuur in jouw website aan te brengen, is het gebruik van header-tags onmisbaar. Header-tags zijn H1-, H2- en H3-koppen die je in een tekst kunt verwerken. Een H1 is de hoofdkop van de tekst, een H2 de tussenkoppen en H3 de koppen in de tussenkoppen. Het gebruik van koppen zorgt voor overzicht voor de lezer, en daardoor kan de lezer de tekst snel scannen. Bovendien is het ook belangrijk voor de zoekmachine om deze header-tags toe te voegen. Een voorbeeld van een koppenstructuur ziet er zo uit:
H1 - On-page SEO
H2 - Onderdelen on-page SEO
H3 - Zoekwoordoptimalisatie
H3 - Titel en meta-beschrijving
Een koppenstructuur kan er zoals bovenstaand uit komen te zien.
5. Contentkwaliteit en leesbaarheid
Een website moet gevuld worden met content. Wat moet een bezoeker namelijk op jouw website, terwijl er niets te lezen valt? Het is daarom belangrijk om jouw website te voorzien van content. Houd er wel rekening mee dat deze content leesbaar is en ook is voorzien van een hoge kwaliteit. Schrijf daarom unieke, waardevolle en relevante content die inspeelt op de zoekintentie van de doelgroep. Je kunt hierbij denken aan E-E-A-T.
Deze afkorting staat voor experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness. Door jouw content te laten voldoen aan deze eisen, kun je zorgen voor betrouwbare en goed onderbouwde content. Laat jouw expertise zien en vermeld ook de auteur.
Daarnaast is het verstandig om de leesbaarheid in gedachten te houden. De website moet overzichtelijk zijn, en het is daarom ook belangrijk dat de tekst leesbaar is. Je kunt bijvoorbeeld bullet points gebruiken om verschillende punten duidelijk op te sommen. Ook is het belangrijk om korte alinea’s te gebruiken en dus witruimte toe te voegen. Hiermee maak je het ook een stuk overzichtelijker.
Bovendien is het belangrijk om interne en externe links niet te vergeten. Met links in de tekst kun je de lezer verwijzen naar andere pagina’s voor aanvullende informatie, maar het zorgt er ook voor dat een bezoeker beter kan navigeren in de website. Links zijn onmisbaar op een website: zowel voor de lezer als voor de zoekmachine. Gebruik ook zeker afbeeldingen en video’s op jouw website. Dit is niet alleen een invulling, het is ook goed voor je on-page SEO.
6. Afbeeldingen en Alt-tekst
Over de afbeeldingen gesproken: afbeeldingen zijn onmisbaar op een eigen website en dus ook een onmisbaar onderdeel binnen on-page SEO. Afbeeldingen kunnen namelijk ook meer vertellen over een bepaald onderwerp en zijn natuurlijk fijn om naar te kijken. Je krijgt er dan een beter beeld bij en het voorkomt dat het een lange lap met alleen maar tekst wordt.
Zorg er daarom voor dat je passende afbeeldingen gebruikt die meer informatie kunnen geven over de tekst. Geef deze afbeeldingen ook een beschrijvende bestandnaam. Gebruik bijvoorbeeld on-page-seo-checklist.jpg in plaats van image12124.jpg. Daarnaast krijg je ook vaak de mogelijkheid om een alt-tekst toe te voegen aan een afbeelding. Een alt-tekst is een omschrijving van de foto. Dit is belangrijk om in te vullen voor de zoekmachine, zodat de zoekmachine ook kan ‘lezen’ waar de foto over gaat. Gebruik een alt-tekst met relevante zoekwoorden.
7. Interne en externe links
Een andere vorm die je toe kunt passen bij on-page SEO is het gebruik van interne en externe links, zoals net al even kort werd benoemd. Zo is het van belang dat je gaat linken naar pagina’s die zelf al op je website staan om het voor de bezoeker gebruiksvriendelijker te maken. In dit geval heb je het over interne links. Niet alleen is het voor de bezoeker prettig om hiervan gebruik te maken, ook Google heeft wat te zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van de website. Hierdoor kun je ook punten scoren bij Google.
Daarnaast kan het ook zijn dat je content wil gaan schrijven over complexe onderwerpen. In de blogs kun je daarom ook gebruikmaken van externe links. Zo kun je bijvoorbeeld linken naar betrouwbare bronnen om je blog nog geloofwaardiger te maken. Een van de belangrijkste pijlers van Google is ook de autoriteit. Door middel van externe links kun je dus je pagina sterker maken en je content geloofwaardiger.
8. Pagina-laadsnelheid
Op een website wil je natuurlijk dat je alles snel kunt zien. Je wilt niet een minuut moeten wachten, voordat de pagina eindelijk op je beeldscherm staat. Dit kan er zelfs voor zorgen dat je als bezoeker snel de website weer verlaat. Daarom is het belangrijk om hier ook aandacht en tijd aan te besteden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je afbeeldingen te optimaliseren. Dit kun je doen met compressie of met WebP-formaat. Daarnaast is het ook verstandig om JavaScript en CSS waar mogelijk te minimaliseren. Hierdoor wordt je website namelijk een stukje sneller dan voorheen en dat is natuurlijk wat je wil met een eigen website.
9. Mobielvriendelijkheid
Tegenwoordig maken steeds meer mensen gebruik van hun telefoon om even snel iets op te zoeken. De kans is dus ook aanwezig dat steeds meer mensen hun telefoon gebruiken om op jouw website te komen. Daarom is het belangrijk dat je website goed werkt op mobiele apparaten. Je kunt ook overwegen om Mobile-First Indexing toe te passen, waarbij Google zegt dat de mobiele websiteversie belangrijker is dan de desktopversie. Het is daarom ook belangrijk om gebruik te maken van een mobielvriendelijk design dat je ook kunt testen met een mobile-friendly test.
Popi.nl is handig te bedienen via de telefoon: je hoeft niet in- en uit te zoomen, er worden grote knoppen gebruikt en het is overzichtelijk.
11. Structured data
Een ander belangrijk punt als je kijkt naar on-page SEO is structured data. Deze data zorgt ervoor dat je nog beter zichtbaar kan worden met je pagina. Zo kun je bijvoorbeeld door het gebruik van rich snippets aan de slag gaan voor een betere CTR in Google. Rich snippets zijn namelijk een type zoekresultaten die redelijk speciaal zijn. Google zorgt er namelijk voor dat in de rich snippets meer informatie wordt getoond dan normale zoekresultaten. Waar je aan kunt denken bij rich snippets zijn bijvoorbeeld veelgestelde vragen of juist reviews over je bedrijf. Op die manier kun je gemakkelijker bezoekers trekken en kun je dus je pagina laten zien.

Hoe kan ik mijn on-page SEO verbeteren?
Vraag jij je af of hoe je jouw on-page SEO kunt verbeteren? In dat geval kun je de onderstaande stappen eens doornemen.
- Zorg ervoor dat je weet wie jouw doelgroep is. Zo weet je voor wie je moet schrijven, als je jouw website gaat vullen met content. Zorg er ook voor dat je weet hoe je deze doelgroep moet aanspreken en moet bereiken.
- Het is ook belangrijk om een zoekwoordenonderzoek te doen. Met een zoekwoordenonderzoek kun je erachter komen op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt, en op welke zoekwoorden jij dus moet scoren. Deze zoekwoorden kun je vervolgens weer verwerken op de pagina’s van jouw website.
- Houd ook rekening met de technische kant van jouw website. Zorg ervoor dat je de paginasnelheid optimaliseert, maar ook de gebruiksvriendelijkheid en creëer een mobiele versie van jouw website.
- Ook is het belangrijk om structured data toe te passen op jouw website. Denk aan FAQ’s, een stappenplan hoe je het beste broodbeslag moet maken of het verzamelen van reviews.
Waarom on-page SEO zo belangrijk is
SEO is een methode die je kunt toepassen om op een organische manier hoger in Google te verschijnen. On-page SEO is een belangrijk onderdeel binnen SEO, naast off-page SEO waar bijvoorbeeld linkbuilding onder valt. Met on-page SEO kun je jouw pagina’s optimaliseren, zodat de zoekmachines zoals Google beter kunnen lezen waar jouw website over gaat. Dit kan vervolgens zorgen voor een hogere positie. Een hoge positie kan vervolgens weer zorgen voor meer naamsbekendheid, meer zichtbaarheid, meer clicks en meer leads.
Over Lilian Boers
Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.
Lilian Boers
Koop jouw links rechtstreeks bij de bron
Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.
Meld je aan voor meer infoDit vindt je misschien ook leuk
Bekijk alle blogs
Hoe selecteer je de juiste website voor jouw externe link?
-
29 september 2025
-
12 minuten leestijd
De impact van AI op de toekomst van linkbuilding: dit moet je weten
-
22 september 2025
-
9 minuten leestijd
Waarom interne én externe links belangrijk zijn
-
20 september 2024
-
4 minuten leestijd
Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform
Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.
Meld je aan voor meer info