Blog
How to: jouw website SEO-vriendelijk maken in 8 stappen
Lilian Boers
-
19 november 2025
-
12 minuten leestijd
Hoe zorg je ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is voor de zoekmachine? Dankzij de onderstaande acht stappen maak jij binnen een handomdraai jouw website SEO-proof.
Stap 1: Zoekwoordenonderzoek met intentie
Mensen zitten regelmatig te googelen om antwoorden te krijgen op hun vragen. Wat in de balk wordt ingevoerd, worden ook wel zoekwoorden genoemd. In de zoekresultaten verschijnen dan websites die zo goed mogelijk antwoord geven op deze zoekwoorden. Een hoge positie in de zoekresultaten is in dat geval wat je wil, omdat de persoon natuurlijk eerst de eerste resultaten doorneemt. Een positie op een tweede, derde of vierde pagina wordt vaak een stuk minder bekeken dan een positie op de eerste pagina.
Een hoge positie in de zoekmachine is dus essentieel voor online zichtbaarheid. Hiervoor is het belangrijk dat je ten eerste de juiste zoekwoorden gebruikt. Het is belangrijk om niet zomaar zoekwoorden te kiezen; je moet focussen op zoekintentie. Dus, waarom zoekt de gebruiker specifiek op deze woorden? Is dat bijvoorbeeld om informatie te krijgen, op zoek te gaan naar een product of om ergens naar te navigeren?
Om hierachter te komen, is een zoekwoordenonderzoek een must. Je kunt hiervoor een aantal stappen volgen.
- Zo kun je eerst bij jezelf nagaan waar jij op zal zoeken. Welke woorden gebruik jij om een bepaalde zoekopdracht uit te voeren? Denk hierbij ook aan een eventuele locatie die je gebruikt.
- Je kunt bepaalde tools gebruiken om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zo kun je Google Keyword Planner gebruiken, of Ahrefs. In Ahrefs kun je bijvoorbeeld inzien hoeveel er maandelijks wordt gezocht op een bepaald zoekwoord, in welke regio en in wat voor context.
- Let ook op short tail zoekwoorden en longtail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden zijn korte zoekwoorden, van bijvoorbeeld twee woorden. Denk aan ‘kapper’. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is ‘kapper Zwolle voor highlights’. Voor dit soort longtail zoekwoorden worden vaak ook specifieke onderwerpen of specifieke pagina’s toegelicht, zodat je nog beter kunt aansluiten op deze zoekwoorden en de zoekintentie.

Stap 2: Optimaliseer titels en H1’s
Je wil natuurlijk dat mensen op jouw website klikken als deze in de zoekresultaten verschijnt. Een pakkende titel kan zorgen voor een daadwerkelijke klik en dus een bezoek aan jouw website. Zorg daarom voor unieke, krachtige SEO-titels én H1’s.
Een SEO-titel is niet per se een H1. Een H1-titel is de titel die bijvoorbeeld bovenaan een blog staat en is vooral bedoeld voor de lezer. Een SEO-titel is de titel die de bezoeker in de zoekmachine ziet. Het kan overigens wel dezelfde titel bevatten. Als je niet de SEO-titel aanpast in bijvoorbeeld Wordpress, neemt Google automatisch de titel over uit de H1. Toch kun je er dus voor kiezen om de SEO-titel aan te passen. Je kunt hem bijvoorbeeld korter maken, maar zorg er wel voor dat je blijft focussen op relevantie bij de zoekintentie van de bezoeker.
Stap 3: Schrijf converterende meta-descriptions
Een derde stap is dat je de meta-description optimaliseert. In een zoekmachine vind je vaak onder de zoekresultaten een meta-description. In een meta-description kun je meer vertellen over de inhoud van de pagina. Vaak heeft een meta-description een omschrijving van zo’n twee zinnen over de pagina, maar wel met zo’n boodschap dat de lezer geneigd is om op de pagina te klikken om de daadwerkelijke pagina te gaan lezen. Een goede meta-description voldoet aan de volgende eisen:
- Vermeld een call-to-action;
- Maximaal 155 tekens;
- Vermeld het zoekwoord;
- Vermeld de USP’s.
Je kunt ook een aantal testen uitvoeren om erachter te komen of een meta-description werkt of niet. Zo kun je heel eenvoudig een A/B-test uitvoeren via bijvoorbeeld Google Ads om te ontdekken wat werkt.
Stap 4: Een logische URL-structuur
Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de URL-structuur. Iedere pagina bevat namelijk een URL. De URL is de link waar een pagina uit bestaat. Zo heb je bijvoorbeeld https://popi.nl/blog/waarom-interne-en-externe-links-belangrijk-zijn en dit is een logische URL-structuur. Een URL-structuur die niet logisch is, bestaat uit gekke tekens - zogenoemd de parameters - of woorden die niet logisch zijn. Een onlogische URL-structuur is is bijvoorbeeld /1234?p=seo. Zorg ervoor dat je de URL aanpast voordat een pagina wordt gepubliceerd, zodat ook Google kan zien waar de pagina over gaat.
Stap 5: Interne en externe linkstructuur
Om ervoor te zorgen dat de bezoeker en Google makkelijk door jouw website kan manoeuvreren, is het belangrijk dat je een interne en externe linkstructuur aanbrengt.
Een interne link is een link die verwijst van de ene pagina naar de andere pagina, maar wel op dezelfde website. Een externe link is een link die verwijst van de ene pagina naar de andere pagina, maar naar een andere website.
Je kunt een interne of externe link bijvoorbeeld gebruiken om de lezer meer informatie aan te bieden als ze op de link klikken, of om jouw informatie te ondersteunen met een extra bron.
Het is ook belangrijk om links aan te brengen op jouw website, omdat Google op deze manier jouw website kan crawlen. Een pagina die nergens intern naar linkt, wordt ook wel een orphan page genoemd. Een orphan page kan juist weer nadelig zijn voor jouw SEO-rankings.
Bovendien is het belangrijk om zo structuur aan te brengen in jouw website. Hiervoor kun je ook wel de silo-structuur gebruiken.

Stap 6: Structured data toevoegen
Met structured data kun je bepaalde data overzichtelijk op een rij zetten, waardoor Google ook beter begrijpt waar je het over hebt. Denk bijvoorbeeld aan structured data in de vorm van FAQ’s op een rij of productinformatie.
JSON-LD
Je kunt JSON-LD gebruiken om structured data in te vullen, een programmeertaal. Dankzij JSON-LD kan de zoekmachine dit lezen. JSON-LD kan bijvoorbeeld ervoor zorgen dat de zoekmachine dankzij de informatie rich snippets kan aanmaken. Daarnaast wordt het ook aangeraden door Google om dit format te gebruiken. Je voegt een stuk code toe in de <head> van je pagina, of je doet dit met behulp van een plug-in. Als je met WordPress werkt, kun je bijvoorbeeld de Yoast SEO plug-in gebruiken of de Rank Math plug-in. Je hebt ook de Merkle Schema Markup Generator waarmee je gegevens invoert en een kant-en-klare code krijgt.
Als je de structured data hebt toegevoegd, kun je testen of Google het ook begrijpt. Zo kun je hiervoor Google’s Rich Results Test gebruiken, of Schema Markup Validator. Je kunt na verloop van tijd de prestaties ervan ook inzien via Google Search Console.
Stap 7: Afbeeldingen optimaliseren
Op een website gebruik je talloze afbeeldingen. Denk aan een afbeelding boven een blog, een afbeelding in de tekst zelf en natuurlijk de afbeeldingen en icoontjes - zoals het logo en buttons - op de homepage. Afbeeldingen zorgen ervoor dat een website er aantrekkelijk uitziet en dat mensen ook een beeld erbij krijgen. Het is belangrijk om ook SEO in je gedachten te houden als je afbeeldingen gaat toevoegen.
Zo is het belangrijk dat je het zoekwoord verwerkt in de bestandsnaam, maar dat je ook een alt-tekst toevoegt. Als je werkt via WordPress, kun je eenvoudig een alt-tekst invoeren als je een afbeelding uploadt. In de alt-tekst zeg je wat er te zien is op de foto, zodat Google maar ook slechtzienden op deze manier kunnen weten dankzij de omschrijving waar de foto over gaat. Daarnaast is het ook belangrijk om hier wederom het zoekwoord in te verwerken.
Je kunt ook overwegen om WebP te gebruiken: een bestandstype dat is bedacht door Google, waarmee het bestand van de foto kleiner wordt gemaakt maar de kwaliteit wel bewaard blijft.
Stap 8: Core Web Vitals
Vervolgens is het belangrijk om rekening te houden met de Core Web Vitals. De Core Web Vitals bestaat uit drie onderdelen en geeft eigenlijk iets weer over hoe de website werkt. Er wordt onder andere gekeken naar de gebruikerservaring en snelheid. De volgende drie punten vallen onder de Core Web Vitals:
- LCP
LCP meet hoe snel het grootste element op de pagina wordt gelaten. Denk aan een afbeelding of een blok tekst. Het is belangrijk dat de LCP 2,5 seconden is of sneller dan dit.
Mocht je problemen ervaren met de LCP, dan kan dat liggen aan een aantal zaken. Denk bijvoorbeeld aan grote afbeeldingen of video’s. Ook een trage serverreactietijd kan het probleem zijn, of te veel third-party scripts.
Wat je kunt doen:
- Comprimeer afbeeldingen en gebruik WebP
- Gebruik lazy loading voor afbeeldingen
- Gebruik een snelle hostingpartij
- Maak zo min mogelijk gebruik van zware scripts
- CLS
CLS meet onverwachte verschuivingen op de website tijdens het laden ervan. Denk aan een afbeelding dat verschuift, waardoor ook de rest van de elementen op de website verschuiven, valt onder CLS.
Een CLS kan plaatsvinden door bijvoorbeeld een afbeelding zonder vaste afmetingen, dynamische content of webfonts die traag laden.
Wat je kunt doen:
- Voeg de afmetingen toe in afbeeldingen en video’s
- Houd ruimte over voor dynamische elementen in de lay-out
- Zorg ervoor dat de tekst direct zichtbaar wordt
Over Lilian Boers
Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.
Lilian Boers
Koop jouw links rechtstreeks bij de bron
Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.
Meld je aan voor meer infoDit vindt je misschien ook leuk
Bekijk alle blogs
Alles omtrent lokale SEO
-
07 november 2025
-
12 minuten leestijd
On-page SEO: dit moet je weten
-
30 oktober 2025
-
15 minuten leestijd
Hoe selecteer je de juiste website voor jouw externe link?
-
29 september 2025
-
12 minuten leestijd
Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform
Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.
Meld je aan voor meer info