Blog
De ins en outs over het doen van een zoekwoordenonderzoek
Hieke Hulzebosch
- 11 december 2023
- 4 minuten leestijd
Wanneer je graag je website naar een hoger level wilt tillen, dan is het natuurlijk belangrijk om gebruik te maken van SEO. Een belangrijk onderdeel van SEO is het gebruiken van zoekwoorden, om op die manier gevonden te worden in Google. Zo kun je slim gebruikmaken van zoekwoorden, om ervoor te zorgen dat je hoger in Google terechtkomt. Om de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw website, is het wel verstandig om een goed zoekwoordenonderzoek te doen. Op die manier weet je waar je je op kunt focussen als je bijvoorbeeld een blog wilt schrijven waar je goed op wilt scoren. Hieronder leggen we je precies uit wat je allemaal kunt verwachten van een onderzoek en hoe je dat het beste uit kunt voeren.
Het belang van een zoekwoordenonderzoek
Allereerst is het goed om te kijken wat precies het belang is van een zoekwoordenonderzoek. Zo kan het zijn dat je een op een bepaald product of dienst graag gevonden wilt worden. Een zoekwoordenonderzoek kan hierbij erg helpend zijn. Zo kun je bekijken welke zoekwoorden passend zijn bij je onderwerp en waar dus op gezocht wordt. Op die manier kun je in je tekst, blog of titels de zoekwoorden terug laten komen, die Google dan op kunnen merken. Zo word je sneller gevonden op Google en kun je dus je dienst of product gaan verkopen. Een zoekwoordenonderzoek is dus heel belangrijk om je website te laten zien in Google en om meer verkeer te genereren.
Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Als je wilt gaan beginnen met een zoekwoordenonderzoek, dan is het natuurlijk wel verstandig dat je weet waar je op moet letten en hoe je het precies kunt uitvoeren. Zo is het van belang om te beginnen met het kijken op welke zoekwoorden je graag wilt scoren en hoeveel zoekvolume er is op die woorden. Anders is het verstandig om bijvoorbeeld ook verder te kijken naar synoniemen of termen waar wel op wordt gezocht. Op die manier kun je uitzoeken welke woorden jij het beste kunt gaan gebruiken voor de blogs op je website. Er zijn veel verschillende manieren om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Zo is het verstandig om van diverse tools gebruik te gebruiken, zodat je precies kunt zoeken op welk woord je kunt scoren, hoeveel zoekvolume er op een bepaald woord zit en welke concurrenten het goed doen.
Kijk naar je concurrenten
Als laatste is het natuurlijk ook van belang dat je op zoek gaat naar je concurrenten. Het is namelijk goed om te kijken op welke woorden zij beter scoren dan jij en hoe ze dat precies doen. Op die manier kun je goed up-to-date blijven met je concurrenten en kun je proberen beter te worden dan hen. Zo is het verstandig om tijdens een zoekwoordenonderzoek te gaan kijken op welke zoekwoorden concurrenten scoren. Op die manier weet je wat je te wachten staat en kun je zonder problemen gaan beginnen met schrijven. Kijk dus goed om je heen en ga aan de slag met je zoekwoordenonderzoek.
Over Hieke Hulzebosch
Energiek en vrolijk, zo zou je mij kunnen omschrijven. Met mijn twintigjarige leeftijd ben ik de jongste van het stel, maar zeker niet de stilste. Zo ben ik begonnen bij Popi als stagiair en bleef ik plakken tijdens mijn studententijd. Na mijn opleiding Mediaredactiemedewerker was de keuze voor Popi al snel gemaakt om vast te komen werken. Elke dag ben ik bezig om de leukste teksten te schrijven en dit doe ik dan ook met veel plezier en energie van achter mijn bureau aan de Willemskade.
Hieke Hulzebosch
Koop jouw links rechtstreeks bij de bron
Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.
Meld je aan voor meer infoDit vindt je misschien ook leuk
Bekijk alle blogsWaarom interne én externe links belangrijk zijn
- 20 september 2024
- 4 minuten leestijd
Teksten schrijven voor je website: hier kun je op letten
- 20 september 2024
- 5 minuten leestijd
Waarom linkbuilding onmisbaar is binnen je SEO-strategie
- 19 september 2024
- 4 minuten leestijd
Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform
Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.
Meld je aan voor meer info