Blog
In 5 stappen een pakkende blog schrijven
Lilian Boers
- 10 februari 2024
- 5 minuten leestijd
Een blog schrijven is moeilijker dan de meeste mensen denken. Het moet de aandacht trekken, moet aansluiten op de wensen van jouw doelgroep en daarnaast zal een goede blog meer verkeer naar jouw website genereren. Om te voorkomen dat je uren naar je scherm zit te staren en elke zin met moeite uit de mouw moet schudden, hebben wij hieronder vijf stappen voor jou opgesteld.
Stap 1: Voorbereiding
De eerste stap begint met het voorbereiden van je blog. Het verhaal dat je gaat vertellen moet aansluiten bij de doelgroep. Breng dus allereerst de doelgroep in kaart of maak een persona. Denk vanuit deze groep en niet vanuit jouw wens om bijvoorbeeld een product te verkopen. De mensen die jouw blog lezen willen waarschijnlijk meer weten dan alleen een product, en zijn op zoek naar informatie of het verhaal erachter. Het is belangrijk dat je de aandacht trekt.
Als je weet voor wie je moet schrijven en wat hun wensen zijn, is het belangrijk om het doel van jouw blog te bepalen. Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid krijgen of wil je de klanten binden aan jouw merk? Wellicht wil je met jouw blog meer verkeer genereren naar jouw website, maar dat is niet het doel van jouw geschreven verhaal. Dat is de actie die later komt.
Stap 2: Kies je onderwerp
Oké, je weet voor wie je gaat schrijven met welk doel. Nu moet je bepalen over welk onderwerp je gaat schrijven. Dit kan een lastig onderdeel zijn. Om te voorkomen dat je lang moet nadenken over een geschikt onderwerp, kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je achter de zoekintentie van de doelgroep komen. Ook kun je vragen aan jouw klanten wat zij graag willen leren of willen weten. Het moet immers de interesse wekken bij jouw doelgroep.
Stap 3: Breng structuur aan in je verhaal
Een blog moet een logische structuur hebben. Als je dit lastig vindt, kun je gebruikmaken van de AIDA-formule. Deze formule wordt veel gebruikt in de online marketing waarmee je stap voor stap jouw doel weet te realiseren met een verhaal. Of het nu gaat om het verkopen van een product, het verkrijgen van e-mailadressen of als je gewoon de aandacht van de lezer wil trekken: dankzij de AIDA-formule kom je ’n heel eind.
- Attention: Het is belangrijk dat je aandacht trekt van jouw lezer. Schrijf dus een pakkende titel die ervoor zorgt dat jouw lezer verder wil lezen.
- Interest: De lezer moet getriggerd worden om te blijven lezen. Zorg er dus voor dat de lezer jouw blog interessant vindt. Benoem bijvoorbeeld de voordelen van het product, wat de oplossing is voor het omschreven probleem of iets waarin de lezer zich kan herkennen. Vooral dit laatste zal ervoor zorgen dat de interesse van de lezer wordt gewekt.
- Desire: Je moet ervoor zorgen dat de lezer naar jouw oplossing verlangt. Probeer daarom de lezer te overtuigen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de voordelen op te sommen door bulletpoints.
- Action: Tijd voor actie! Hier draait jouw hele tekst om: de lezer proberen te overhalen om tot actie over te gaan. Dit is bijvoorbeeld het inschrijven voor de nieuwsbrief, het kopen van het product of het aanvragen van een brochure.
Stap 4: SEO
Het kan zijn dat je een blog moet schrijven aan de hand van SEO. In dat geval komt er nog een extra stap bij kijken. Want, hoe pas je SEO toe in jouw blog? Waar we in de tweede stap al het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek benoemden, komt het zoekwoordenonderzoek ook hier weer goed van pas. In het zoekwoordenonderzoek kun je namelijk keywords vinden waar jouw doelgroep op zoekt, die jij vervolgens kunt verwerken in jouw tekst. Deze keywords kun je vervolgens verwerken in jouw tekst, maar ook in de titels en de meta-tags. Verwerk ook interne links in je tekst, dus links die binnen jouw website naar elkaar verwijzen.
Stap 5: De final check
Yes, de tekst is geschreven. Nu is het tijd om jouw verhaal door te lezen. Staan er geen spelfouten in? Lopen alle zinnen lekker door? En het allerbelangrijkste: komt jouw verhaal goed over? Ook is het van belang dat je niet gaat overdrijven in jouw blog, maar wees eerlijk richting de lezer. Als je tevreden bent over jouw geschreven kunstwerk, is het tijd om het te publiceren. Spannend!
Over Lilian Boers
Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.
Lilian Boers
Koop jouw links rechtstreeks bij de bron
Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.
Meld je aan voor meer infoDit vindt je misschien ook leuk
Bekijk alle blogsWaarom interne én externe links belangrijk zijn
- 20 september 2024
- 4 minuten leestijd
Teksten schrijven voor je website: hier kun je op letten
- 20 september 2024
- 5 minuten leestijd
Waarom linkbuilding onmisbaar is binnen je SEO-strategie
- 19 september 2024
- 4 minuten leestijd
Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform
Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.
Meld je aan voor meer info