Nieuws

Linkbuilding en de toekomst

Lilian

Lilian

4 minuten leestijd

Laten we eerst het geheugen even opfrissen. Want hoe zat dat ook alweer, linkbuilding? Linkbuilding is het verwijzen vanaf andere websites naar jouw website. Deze verwijzingen worden ook wel backlinks genoemd. In deze tijd is linkbuilding nog steeds een effectieve manier om hoog te scoren met jouw website in Google. Toch is het verhaal achter zoekmachineoptimalisatie continu aan het veranderen. Hoe ziet de linkbuildingstrategie er bijvoorbeeld over vijf jaar uit? Hieronder leggen wij jou alles uit over de toekomst van linkbuilding.

Hoe het allemaal begon

Toen zoekmachineoptimalisatie uit de grond werd gestampt, lag de focus vooral op keywords. Dit was in de jaren negentig. Met het plaatsen van zo veel mogelijk keywords, kon men de ranking verbeteren en zo organisch zoekverkeer lokken naar hun website. Een paar jaar later, in 1996, kwam er een nieuwe zoekmachine op de markt: BackRub. In deze zoekmachine werden de inbound links geïntroduceerd. Het was belangrijk dat de inbound links van hoge kwaliteit waren om zo voor een hogere ranking te zorgen. BackRub is vandaag de dag bekend als Google. Met de komst van Google zorgde het verzamelen van links voor het algoritme. Dankzij hun tijdelijke samenwerking met zoekmachine Yahoo! is het algoritme verbeterd.

Backlinks blijven belangrijk

Bij een succesvolle en langetermijnstrategie blijven de backlinks belangrijk. Hierbij moet je erop letten dat de backlinks van hoge kwaliteit en relevantie zijn. Eerst was namelijk de kwantiteit van de backlinks een belangrijke factor. Daarnaast moet je blijven inspelen op het steeds veranderende algoritme van Google. Websites die in vijf jaar tijd zich niet hebben aangepast aan het algoritme, zullen niet steeds dezelfde resultaten bereiken. Daardoor moet je minder gaan focussen op links en je meer focussen op het resultaat wat jij wil bereiken.

Seed sites

Google is inmiddels een slimme zoekmachine geworden en kan zelfs manipulatieve linkbuildingmethoden achterhalen. Google streeft ernaar om op betrouwbare manieren websites te rangschikken. Hiermee wil de zoekmachine een website met links analyseren op zogenaamde seed sites: websites die betrouwbaar zijn met autoriteit, actualiteit en zinvolle content. Over het algemeen linken deze sites ook alleen maar naar andere betrouwbare sites. Op deze manier kan Google deze seed sites achterhalen. Voorbeelden van zo’n seed site zijn NU.nl, NOS en het Algemeen Dagblad. Toch is dit niet het enige waar je op moet letten. Autoriteit krijg je niet alleen door enkel het aantal links te vermeerderen. Citaten, opmerkingen en likes bepalen ook de autoriteit van je website.

Kwaliteit boven kwantiteit

Linkbuilding gaat daarom in de toekomst steeds meer overlappen met public relations. Als jij links hebt op betrouwbare bronnen, word jij verzekerd van een betrouwbaar linkprofiel. Hierdoor komt de focus nóg meer te liggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Maar wat hoe bepaalt Google of iets van hoge kwaliteit is? Dit doet Google aan de hand van websites met een hoge laadsnelheid, overzichtelijke navigatie, waardevolle inhoud en beschikbaarheid voor elk device. Kwaliteit en relevantie staat voorop.

Waarom links het middelpunt blijft

Linkbuilding blijft dus effectief en vormt het middelpunt van het algoritme van Google. De links verbinden de pagina’s, websites en mensen. Links zijn trouwens sowieso nodig om een website te navigeren. Ook maken de links een website betrouwbaar en relevant. Bovendien mag content op een website niet ontbreken, wat ook weer aan de links is verbonden. Goede content wordt namelijk gedeeld door mensen. Het liefst natuurlijk met een groot bereik, waardoor het sneeuwbaleffect kan optreden. Dit geeft de content hoge kwaliteit. Daarnaast moet je een link echt verdienen waardoor je het juiste verhaal creëert. Je moet niet te commercieel overkomen. Dat zijn de meest waardevolle links. Dit wordt ook wel link attraction genoemd.

Link naar de toekomst

Hierover valt niet te twisten: linkbuilding blijft interessant om in te blijven investeren. Het is en blijft namelijk een van de meest belangrijke onderdelen van zoekmachineoptimalisatie en daarom blijven links relevant. Toch zijn er meerdere onderdelen die horen bij linkbuilding dan alleen het plaatsen van links. Links volgen meestal automatisch, als jouw website voor de rest ook in orde is. Tegenwoordig moet je wel letten op de kwaliteit van jouw website, diensten, producten en relevante content en dan pas haal je het maximale uit jouw linkbuildingstrategie. Creativiteit is namelijk de oplossing voor online autoriteit.