Popi Logo

Blog

Linkbuilding en de toekomst

Lilian Boers

  • 10 januari 2024
  • 4 minuten leestijd

Laten we eerst het geheugen even opfrissen. Want hoe zat dat ook alweer, linkbuilding? Linkbuilding is het verwijzen vanaf andere websites naar jouw website. Deze verwijzingen worden ook wel backlinks genoemd. In deze tijd is linkbuilding nog steeds een effectieve manier om hoog te scoren met jouw website in Google. Toch is het verhaal achter zoekmachineoptimalisatie continu aan het veranderen. Hoe ziet de linkbuildingstrategie er bijvoorbeeld over vijf jaar uit? Hieronder leggen wij jou alles uit over de toekomst van linkbuilding.

Hoe het allemaal begon

Toen zoekmachineoptimalisatie uit de grond werd gestampt, lag de focus vooral op keywords. Dit was in de jaren negentig. Met het plaatsen van zo veel mogelijk keywords, kon men de ranking verbeteren en zo organisch zoekverkeer lokken naar hun website. Een paar jaar later, in 1996, kwam er een nieuwe zoekmachine op de markt: BackRub. In deze zoekmachine werden de inbound links geïntroduceerd. Het was belangrijk dat de inbound links van hoge kwaliteit waren om zo voor een hogere ranking te zorgen. BackRub is vandaag de dag bekend als Google. Met de komst van Google zorgde het verzamelen van links voor het algoritme. Dankzij hun tijdelijke samenwerking met zoekmachine Yahoo! is het algoritme verbeterd.

Backlinks blijven belangrijk

Bij een succesvolle langetermijnstrategie blijven de backlinks belangrijk in de linkbuildingwereld. Hierbij moet je erop letten dat de backlinks van hoge kwaliteit en relevantie zijn. Eerst was namelijk de kwantiteit van de backlinks een belangrijke factor. Met zo veel mogelijk links kwam je er wel; maar dat spammen is nu verleden tijd. 

Daarnaast moet je blijven inspelen op het steeds veranderende algoritme van Google. Websites die in vijf jaar tijd zich niet hebben aangepast aan het algoritme, zullen niet steeds dezelfde resultaten bereiken. Daarom moet je je blijven aanpassen en de updates van Google in de gaten houden. Deze updates kunnen namelijk een hele impact hebben op jouw linkbuildingstrategie. Zo heb je bijvoorbeeld de belangrijke Google Helpful Content-update, waarbij het erg belangrijk is dat er waardevolle content wordt geschreven. Denk aan waardevolle content rondom de externe link. Ook de autoriteit van de auteur is belangrijk, evenals unieke content. Een persoonlijke twist aan een artikel is daarom erg belangrijk. E-E-A-T gaat hand in hand met deze nieuwe update, waar jouw content aan moet voldoen.

Kwaliteit boven kwantiteit

Google is inmiddels een slimme zoekmachine geworden en kan een website goed analyseren. Betrouwbaarheid en autoriteit spelen een steeds grotere rol wat betreft SEO. Denk aan betrouwbare content, maar ook aan betrouwbare links. Kwaliteit is dus erg belangrijk. Een website moet daarom ook bestaan uit waardevolle en zinvolle content. Hierdoor kan jouw website hoger scoren wat betreft autoriteit. Voorbeelden van sites met een hoge autoriteit zijn NU, NOS en het Algemeen Dagblad. 

Als jij links hebt op en van betrouwbare bronnen, kun je een betrouwbaar linkprofiel creëren. Hierdoor komt de focus dus echt te liggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Maar wat en hoe bepaalt Google of iets van hoge kwaliteit is? Dit doet Google aan de hand van websites met een hoge laadsnelheid, overzichtelijke navigatie, waardevolle content en beschikbaarheid voor elk device. Kwaliteit en relevantie staan voorop.

Link naar de toekomst

Hierover valt niet te twisten: linkbuilding blijft interessant om in te blijven investeren. Het is en blijft namelijk een van de meest belangrijke onderdelen van zoekmachineoptimalisatie en daarom blijven links relevant. Toch zijn er meerdere onderdelen die horen bij linkbuilding dan alleen het plaatsen van links. Links volgen meestal automatisch, als jouw website voor de rest ook in orde is. Tegenwoordig moet je ook letten op de kwaliteit van jouw website, de autoriteit van de schrijvers, diensten, producten en relevante content en dan pas kun je het maximale uit jouw linkbuildingstrategie halen. 

Over Lilian Boers

Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.

Lilian Boers

Koop jouw links rechtstreeks bij de bron

Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.

Meld je aan voor meer info

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info