Popi Logo

Blog

De impact van AI op de toekomst van linkbuilding: dit moet je weten

Lilian Boers

  • 22 september 2025
  • 9 minuten leestijd

AI bestaat nog maar kort, maar is sinds de opkomst ervan niet meer weg te denken. Je kunt AI voor veel doeleinden gebruiken. Denk aan het schrijven van teksten, het genereren van afbeeldingen en analyseren van data. AI speelt ook een grote rol in de wereld van backlinks. Maar, vormt het een goede combinatie, schiet het tóch tekort of zorgt AI er juist voor dat de traditionele zoekresultaten verdwijnen? De impact van AI op de toekomst van linkbuilding leggen we in de onderstaande blog voor je uit.

AI in de wereld van linkbuilding: wat bedoelen we eigenlijk?

AI kan verschillende taken sneller en efficiënter uitvoeren. Handig voor de gebruiker, maar wat voor gevolgen heeft dit eigenlijk voor traditionele linkbuilding en SEO? En wat blijft er alsnog belangrijk in deze wereld?

1. Tools zoals ChatGPT, Google AI Overview en Google AI Mode

Er bestaan verschillende AI-tools. Denk aan een tool zoals ChatGPT, veruit een van de bekendste AI-tools. ChatGPT is een tool waarmee je AI-content kunt genereren, diepgaande onderzoeken kunt uitvoeren en waarbij je in principe altijd antwoord krijgt op je vraag. ChatGPT gebruikt hiervoor bronnen van het web.

Tegenwoordig krijg je in Google ook al AI te zien. Vraag je iets aan de zoekmachine, dan verschijnt er eerst een AI Overview. Een AI-tool voorziet je zo snel en duidelijk van het antwoord op jouw vraag. Binnenkort komt er ook Google AI Mode, een model waarmee je zelfs gesprekken kunt voeren om nog dieper in jouw vraag te duiken. 

Klinkt handig, maar is het eigenlijk wel gunstig voor je SEO-strategie? Je wil immers met jouw website de bovenste positie in Google halen, maar nu zet Google prominent een AI-antwoord in beeld. Is linkbuilding met de komst van deze AI-modellen nog wel belangrijk? Laten we hier dieper op in duiken.

Zijn backlinks nog steeds belangrijk?

Zo blijkt uit een onderzoek van Ahrefs dat het aantal klikken met 34,5 procent is verminderd. Ook niet gek, want als je antwoord al is gegeven in het overview, hoef je niet meer een website te bezoeken. Wat gebeurt er dan met jouw positie 1? Die wil je natuurlijk wel behouden.

Uit wederom dit onderzoek blijkt dat de kans 25 procent is dat jouw positie 1 wordt gebruikt als bron in een AI Overview. Zichtbaarheid in Google kan dus ook zorgen voor zichtbaarheid in de antwoorden van AI, aangezien jouw bron kan worden gebruikt. Het krijgen van organische backlinks is daarnaast ook nog steeds belangrijk, volgens Semrush. Kwaliteit en betrouwbaarheid spelen hierin wel een grote rol, want pagina’s met waardevolle links worden juist vaker gecached, weergegeven en gecrawld in AI-gegenereerde content. Zorg er daarnaast voor dat de anchorteksten altijd relevant zijn aan het onderwerp van de site.

En nu?

Het verkrijgen van backlinks speelt nog steeds een grote rol in de zichtbaarheid in zowel Google als AI. Een eerste positie kan er namelijk ook voor zorgen dat jouw website wordt gebruikt als bron in de AI Overview. Mensen kunnen via deze weg dus alsnog op jouw website terechtkomen en het zorgt voor meer zichtbaarheid. Backlinks zijn dus met de komst van AI zeker geen verleden tijd geworden. De komst van AI laat veel veranderen in de SEO-wereld en daar moeten we slim op inspelen. Sterker nog: je kunt zelfs AI gebruiken voor jouw eigen linkbuildingstrategie.

impact ai en toekomst linkbuilding

2. AI bij het verkrijgen van backlinks

Die nummer een positie blijft belangrijk en daarbij spelen backlinks nog steeds een rol. Een linkbuildingstrategie is hiervoor onmisbaar. Je kunt wel AI hiervoor gebruiken, maar zorg er wel voor dat jijzelf de overhand blijft houden. 

In een linkbuildingstrategie zijn er een aantal taken die je moet uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld AI inzetten om:

  • relevante websites te vinden;
  • backlinks te filteren;
  • teksten te laten schrijven voor blogs of e-mails;
  • patronen te herkennen in succesvolle linkprofielen.

Het inzetten van AI bij het verkrijgen van backlinks kan verschillende voordelen opleveren. AI-tools kunnen namelijk allerlei data verzamelen en deze data analyseren in een snel tempo. Hierdoor verloopt het vinden van relevante websites nog slimmer en sneller. 

Daarnaast kan AI ook suggesties aan je tonen. Denk aan automatische suggesties voor anchor tekst en onderwerpen. Weet je even geen goed onderwerp te verzinnen voor een blog waar de anchor tekst in moet komen te staan? Dan kun je eenvoudig aan AI vragen of het nog goede suggesties heeft. Je kunt bovendien doorvragen en eventueel verbeterpunten doorgeven. 

Naast dat het een suggestie kan geven voor een goed onderwerp, kun je ook een outline laten schrijven door AI of zelfs het schrijven van een volledige blog aan AI overlaten.

3. Waar AI (nog) tekortschiet

AI kan veel taken voor je uitvoeren. Maar, het schiet nog wel ergens tekort.

Zo heeft AI geen gevoel voor context of nuance in outreach. Bovendien kan AI nog niet echt de menselijke touch verwerken in content. Hierdoor wordt het vaak generieke of herkenbare AI-content, en dat is juist iets wat je níét wil bereiken. Google kan namelijk AI-content en onnatuurlijke patronen ontdekken. Dit is niet gunstig voor jouw website, vooral in de SEO-wereld waar E-E-A-T een belangrijke rode draad vormt, wat dus ook kan tekortschieten als je gaat linkbuilden.

Ook kan AI soms onbetrouwbare informatie geven van data of suggesties als je een prompt geeft van lage kwaliteit. Je kunt een tekst daarom ook beter als inspiratie gebruiken en niet klakkeloos overnemen. Bovendien heeft AI geen netwerk en daarom ook geen relatiebeheer. Hier is nog altijd menselijk werk voor nodig. Je kunt daarnaast AI inzetten om backlinks te filteren, maar jij moet nog wel beoordelen of een link echt waardevol is.

Praktische tips waar je aan kunt denken

Het verkrijgen van backlinks speelt nog steeds een grote rol en AI kan je daarbij helpen, mits je het juist uitvoert. 

  • Gebruik AI bijvoorbeeld voor data-analyse en tijdswinst, maar niet voor de eindbeslissing.
  • Ook kun je AI prima gebruiken voor conceptteksten. Wel is het slim om deze zelf te schrijven, te redigeren en de laatste check te doen. Je kunt bijvoorbeeld een outline door AI laten schrijven en dat als inspiratiebron gebruiken.
  • Jij moet zelf beoordelen of een link echt waardevol is.

Backlinks blijven belangrijk

Backlinks krijgen blijft belangrijk, ook met de komst van AI. Houd daarbij rekening mee dat relevante, unieke en kwalitatieve backlinks een pre zijn. Gelukkig kun je die eenvoudig vinden in een linkbuildingplatform zoals Popi.

Popi is een linkbuildingplatform met duizenden linkmogelijkheden. Je kunt hier relevante backlinks kopen door eenvoudig te filteren op categorieën die jij belangrijk vindt. Zo weet je zeker dat je een passende backlink kunt vinden die relevant is voor de website waar het op geplaatst wordt, maar die ook relevant is voor de website waar naartoe gelinkt wordt. 

Wil je graag sneller linkbuilden? Meld je gelijk aan op Popi en maak meteen een account aan. Ontdek de mogelijkheden van het platform en geef jouw website een boost.

Over Lilian Boers

Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.

Lilian Boers

Koop jouw links rechtstreeks bij de bron

Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.

Meld je aan voor meer info

Dit vindt je misschien ook leuk

Bekijk alle blogs

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info