Popi Logo

Blog

Alles omtrent lokale SEO

Lilian Boers

  • 07 november 2025
  • 12 minuten leestijd

Lokale SEO is belangrijk om toe te passen om lokaal beter gevonden te worden in de zoekmachine. Lokale SEO is dan ook een onderdeel binnen de SEO-wereld en mag zeker niet worden vergeten als je meer aan de naamsbekendheid en zichtbaarheid in jouw omgeving wil creëren. Wat lokale SEO is en hoe je het moet toepassen, vertellen we je in de onderstaande tekst.

Wat is lokale SEO en waarom is het belangrijk?

Met lokale SEO pas je SEO toe, maar dan met de focus op de lokale zoekresultaten. Waar je bij SEO focust op bepaalde zoekwoorden in het algemeen, doe je dat met lokale SEO op lokale zoekwoorden op een bepaald gebied. Vooral als je een bepaalde doelgroep wil aanspreken in een bepaalde omgeving, kan lokale SEO ook voor jouw bedrijf een uitkomst bieden. Denk aan bedrijven met een fysieke locatie of een lokale dienstverlening. 

Je kunt bijvoorbeeld focussen op zoekwoorden als ‘kapper Zwolle’ of ‘elektricien Hoogeveen’. Het is maar net in welke plaats jij gevonden wil worden. Als je bijvoorbeeld elektricien bent in Hoogeveen, kan het lonen om op dit soort zoekresultaten te focussen. Als mensen op deze zoektermen zoeken, wil je natuurlijk dat jouw bedrijf op de eerste positie komt te staan in de zoekresultaten van Google of in Google Maps. Een eerste positie kan namelijk zorgen voor meer zichtbaarheid, meer clicks en uiteindelijk kan het ook leiden tot meer klanten.

wat is lokale seo

Voordelen lokale SEO

Lokale SEO kan een aantal voordelen opleveren.

  • Lokaal beter vindbaar worden, in Google zelf of Google Maps;
  • Je concurrentie is kleiner (een elektricien in Amsterdam gebruikt niet de zoekwoorden ‘elektricien Hoogeveen’);
  • Vrij eenvoudig toe te passen;
  • Hoger scoren in Google, meer clicks en meer leads.

Hoe kun je lokale SEO toepassen?

In een SEO-strategie mag lokale SEO niet ontbreken als je graag meer naamsbekendheid wil opbouwen in een bepaalde omgeving. Hoe kun je eigenlijk lokale SEO toepassen? We sommen het hieronder voor je op.

1. Google Mijn Bedrijf 

De eerste stap om te werken aan lokale SEO, is door een Google Mijn Bedrijf-profiel aan te maken. Als iemand googelt op jouw bedrijfsnaam, komt jouw Google Mijn Bedrijf-profiel tevoorschijn aan de rechterkant. Hier kan de bezoeker jouw bedrijfsgegevens bekijken die je zelf hebt ingevuld. Zo kun je de volgende bedrijfsinformatie invullen in het Google Mijn Bedrijf-profiel:

  • naam
  • adres
  • telefoonnummer
  • website
  • openingstijden
  • categorieën

Daarnaast kun je ook foto’s toevoegen aan het profiel, maar ook video’s. Bovendien kunnen mensen via deze weg ook reviews achterlaten, waar je zelf ook op kunt reageren. Deze reviews zijn van groot belang, want veel mensen kijken naar de reviews voordat ze een bedrijf inschakelen. 

2. NAP-gegevens

Bij lokale SEO is het belangrijk dat je ook jouw NAP-gegevens hebt vermeld. Zo kun je betrouwbaarheid opwekken bij zowel Google als bij de bezoeker. Denk aan NAP-gegevens zoals je naam, adres en telefoonnummer. 

Bovendien kunnen mensen zo ook binnen no time opzoeken hoe ze jouw bedrijf moeten benaderen. Zorg er bovendien voor dat deze gegevens overal hetzelfde zijn. Denk aan de website, directories, social media en natuurlijk in je Google Mijn Bedrijf-profiel. 

3. Lokale zoekwoorden en content

Het is belangrijk dat je weet op welke lokale zoekwoorden je moet scoren en welke relevant zijn voor jou. Je kunt hiervoor een zoekwoordenonderzoek doen. Er zijn verschillende tools waarmee je een zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren. Denk aan Ahrefs, SEMrush of Moz, maar je kunt ook Google Search Console gebruiken. 

Met deze tools kun je bijvoorbeeld ontdekken welke zoekwoorden het meeste worden gebruikt en waar het meest op gescoord kan worden. Als je eenmaal weet op welke zoekwoorden je kunt scoren, kun je deze zoekwoorden verwerken in blogs, landingspagina’s en productpagina's. 

Je kunt ook overwegen om lokale content in te zetten, zoals evenementen en lokale nieuwssites die een blog voor jou willen plaatsen, met daarin zoekwoorden en natuurlijk een backlink naar jouw eigen website. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd.

4. Linkbuilding en citations

Ook linkbuilding speelt een belangrijke rol in lokale SEO. Met linkbuilding worden links van externe websites naar jouw website verwezen. Deze kwalitatieve, autoritaire links kunnen ervoor zorgen dat jouw website ook wordt gezien met autoriteit en hierdoor kan de positie van jouw website stijgen in Google. Het is wel belangrijk dat de externe links goed passen bij jouw website, maar ook kwalitatief zijn. 

Zo kun je ook lokale linkbuilding toepassen. Je kunt bijvoorbeeld een blog op een lokale site laten schrijven met daarin een backlink naar jouw website. Zo kun je hierin jouw lokale zoekwoord verwerken waarbij het goed aansluit op de website, maar kunnen ook de websitebezoekers een kijkje nemen in de blog. Je kunt relevante backlinks verzamelen door samen te werken met Popi: op ons platform vind je namelijk allerlei lokale websites.

Naast externe links, is het ook belangrijk om interne links in jouw website te verwerken. Dit zorgt ervoor dat de zoekmachine, maar ook de lezer goed kan navigeren binnen jouw website. 

5. Online reviews en reputatiemanagement

Het is belangrijk om online reviews te verzamelen van jouw bedrijf. Reviews kunnen namelijk wat vertellen over jouw betrouwbaarheid en imago, en bovendien kunnen lezers ook hun voordeel halen uit reviews van iemand anders. Bovendien kunnen deze reviews ervoor zorgen dat je potentiële klanten over de streep trekt om ook naar jouw bedrijf te gaan. 

Ook spelen deze positieve online reviews een rol in de ranking van Google, zo kunnen bepaalde zoekwoorden in de reviews hier namelijk voor zorgen. Je kunt bovendien ook op deze reviews reageren: zo laat je zien dat je de reviews serieus neemt en ook dat je voor de klant klaarstaat. Je kunt bijvoorbeeld online reviews verzamelen op Google, maar ook op Facebook of Trustpilot.

6. Structured data

Structured data is gestructureerde data die je op jouw website kunt verwerken. Je kunt met structured data ook bijdragen aan je lokale SEO. Zo kun je bijvoorbeeld gegevens op jouw website plaatsen zoals je NAP-gegevens zoals het adres, telefoonnummer, openingstijden, FAQ’s en recensies. 

Deze kunnen vervolgens direct in de zoekresultaten terecht komen in de vorm van een rich snippet, omdat Google dankzij deze structured data jouw bedrijf beter kan matchen met de locatie en dus ook jouw bedrijf beter kan matchen met de zoekresultaten. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van LocalBusiness Structured Data van Google.

Ook kan je in Google Maps zo beter naar voren komen: steeds meer mensen voeren lokale zoekopdrachten uit in Google Maps, dus hier wil je ook zeker tussen staan. Hierdoor vallen de zoekopdrachten en dus jouw website nog meer op. 

7. Mobiele optimalisatie

Stel je voor: je loopt rond in een grote stad en bent op zoek naar de dichtstbijzijnde supermarkt. In dat geval pak je al gauw je telefoon erbij en typ je in jouw telefoon deze vraag.

Ook voor lokale zoekopdrachten wordt steeds meer de telefoon gebruikt. Het is daarom belangrijk dat je jouw website ook voor de mobiel optimaliseert. Dit is niet alleen prettig voor de gebruiker, maar ook voor Google zelf. Google hecht namelijk veel waarde aan websites die mobile-first zijn geïndexeerd. Als jouw website niet goed functioneert op de telefoon, kan dit ook gevolgen hebben voor jouw ranking in de zoekmachine. Bovendien is dit ook gunstig voor de gebruikerservaring, want dit kan weer zorgen voor een hogere conversie.

8. Lokale SEO voor voice search

Tegenwoordig wordt er veel meer aan voice search gedaan. Hierbij worden spraakgestuurde zoekopdrachten gestuurd, waarbij je bijvoorbeeld inspreekt: ‘Waar is de dichtstbijzijnde bakker?’ 

Vervolgens geeft de zoekmachine je hierop een antwoord, maar dan moet de zoekmachine wel weten wat daadwerkelijk de dichtstbijzijnde bakker is. Ook hierbij is het weer belangrijk om lokale zoekwoorden te gebruiken, maar je ook te focussen op long-tail zoekwoorden en vragen. 

10. Social media en lokale SEO

Social media kan een indirecte invloed hebben op je lokale SEO. Het kan je namelijk helpen bij het opbouwen van zichtbaarheid, lokaal verkeer en bekendheid, wat weer een positief effect kan hebben op hoe je wordt gevonden in Google. Social media kan dus vooral een ondersteunende rol bieden. Zorg er daarom voor dat je ook socialmedia-accounts aanmaakt van jouw bedrijf waarmee je jouw positie in de zoekmachine kunt bevorderen.

11. Meetbare resultaten en tools

Het is slim om te werken met verschillende lokale tools, zodat je de resultaten kunt meten. Hier kun je bijvoorbeeld een nulmeting mee uitvoeren, maar je kunt ook checken hoe de lokale SEO presteert. Denk aan tools zoals Google Search Console waarmee je kunt bekijken hoe je scoort in Google en dan met name op lokaal gebied. 

Daarnaast kun je ook gebruikmaken van Google Analytics voor meer inzicht in jouw website, maar kun je ook bekijken op welke locatie je gevonden wordt. Er bestaan bovendien nog veel meer tools waar je gebruik van kunt maken voor je lokale SEO: denk aan Google My Business-profiel en Moz Local.

Begin vandaag nog met het inzetten van lokale SEO

Lokale SEO speelt een belangrijke rol om gevonden te worden op een bepaalde locatie. Het toepassen van lokale SEO kan ervoor zorgen dat je zichtbaarheid kan stijgen en betere resultaten in Google, waardoor jouw bedrijf bekender wordt, meer clicks kunt genereren en meer leads kunt verzamelen.

Over Lilian Boers

Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.

Lilian Boers

Koop jouw links rechtstreeks bij de bron

Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.

Meld je aan voor meer info

Dit vindt je misschien ook leuk

Bekijk alle blogs

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info