
Blog
Hoe selecteer je de juiste website voor jouw externe link?

Hieke Hulzebosch
-
29 september 2025
-
12 minuten leestijd

Wanneer je een eigen website hebt, dan is het natuurlijk prettig om hier aandacht aan te besteden. Zo is het van belang dat je website hoger in Google komt te staan. Dit kun je op verschillende manieren doen. Het is van belang dat je een goede website hebt, dat je goede SEO-teksten plaatst, maar je kunt het ook doen door middel van linkbuilding. Linkjes die leiden naar jouw website komen dan op een externe website te staan. Wel is het van belang dat de linkjes op een goede website komen te staan, voor meer autoriteit. Hieronder lees je precies hoe je de juiste website kunt selecteren voor jouw externe link.
Waarom is de juiste linkpartner kiezen cruciaal?
Om te beginnen is het natuurlijk van belang dat je gaat kijken waarom het zo belangrijk is dat je de juiste linkpartner weet te vinden. Linkbuilding is namelijk een van de meest belangrijke SEO-factoren die je maar kunt hebben. Het is echter wel van belang dat je de juiste linkpartner kunt vinden. Niet elke backlink die je namelijk plaatst is even waardevol. Het is daarom goed om kwaliteit boven kwantiteit te kiezen. Als je daar namelijk niet voor kiest kan het zelfs schadelijk zijn voor je website. Denk bijvoorbeeld aan spam of irrelevantie. Als Google dit opmerkt kan je website daardoor gestraft worden. Deze blog kan je helpen om een praktische aanpak te geven voor het kiezen van de juiste website.
Relevantie is key: sluit de content aan bij jouw niche of onderwerp?
Om links te kunnen plaatsen op een externe website, is het goed om te kijken naar de relevantie van de website. De link moet namelijk logisch worden geplaatst voor de gebruiker, maar ook zeker voor de zoekmachine. Daarom is het verstandig om te kijken of de content aansluit bij jouw niche of onderwerp. Google beoordeelt namelijk ook de context van het onderwerp op de desbetreffende website. Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, dan kun je gemakkelijk een link plaatsen op schoenen.nl. Mocht je tulpen verkopen, dan is het niet verstandig om schoenen.nl uit te zoeken. Relevantie is dus erg belangrijk als je graag wil gaan beginnen met linkbuilding.
Autoriteit van de website: hoe krachtig is het domein?
Niet alleen is de relevantie van het domein van belang, het is ook goed om te kijken hoe het domein scoort. Het is van belang dat je link er ook daadwerkelijk toe doet. Zo moet je gaan kijken naar de Domain Authority (DA) van een website. Hiermee wordt een indicatie gegeven van de autoriteit en de populariteit van een domeinnaam. De waarde van de website wordt hiermee gemeten, waardoor het makkelijker wordt om een domein te kiezen, dat relevant is voor jouw link. Er zijn diverse tools die gebruikt kunnen worden om de autoriteit van een website te meten. Denk hierbij aan Ahrefs, Moz, Semrush of Majestic. Het is wel goed om te weten dat kleinere websites ook waardevol kunnen zijn binnen de niche waarin ze opereren.
Kwaliteit van de content: professioneel, uniek en actueel?
Een website bevat natuurlijk allemaal blogartikelen en andere soorten content. Om de juiste website bij jouw link te vinden is het van belang dat je hier ook aandacht aan gaat besteden. Zo is het goed om te checken of de site originele en goed geschreven content heeft. Een website moet dit wel hebben, aangezien ze zo goed kunnen scoren in Google. Een goede tekst heeft geen grammaticale fouten of teveel keywords in een tekst. Een website mag ook nooit stil blijven staan. Het is daarom goed om te checken of de site regelmatig updates heeft of dat het een dode website is.
Technische en visuele kwaliteit van de site
De content op een website kan al veel betekenen, toch is het niet een goede website als het ook goed eruitziet op technisch vlak en dat de visuele kwaliteit goed is. Het is daarom verstandig om te kijken of de website mobielvriendelijk is en of het snel laadt, voordat je je externe link gaat plaatsen. Duidelijke navigatie en een overzichtelijke structuur spelen hierbij ook een grote rol. Kijk goed of er geen pop-ups verschijnen zodra je de website opent en dat er geen advertenties zijn die als spam ervaren kunnen worden. Op die manier kun je gaan kijken of de website technisch gezond is en of het visueel goed oogt voor jouw externe link.

Linkprofiel van de website zelf
Naast je eigen externe links, is het ook van belang dat de desbetreffende website een goed linkprofiel heeft. Je moet kijken of het een natuurlijk linkprofiel is of dat deze over geoptimaliseerd is. Daarbij is het ook goed om te kijken waar de website zelf naar toe linkt. Zijn het links richting spammy sites of verdachte niches? Denk hierbij aan adult-, pharma- of casinolinks. Als dit het geval is, dan is het goed om nog eens te kijken naar de website zelf. Het is daarbij ook belangrijk dat er veel diversiteit zit in de website aan de verwijzende domeinen. Ook een balans tussen inkomende en uitgaande links is van belang bij een website. Als je hier graag onderzoek naar wil doen, dan is het goed om tools te gebruiken die je kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan Ahrefs, Semrush of Majestic.
Traffic en engagement: wordt de website écht bezocht?
Een externe link plaatsen op een website is een heleboel werk om zelf uit te zoeken. Toch moet je erachter komen of de website daadwerkelijk wordt bezocht. Dit kun je uitzoeken via dezelfde tools als hierboven beschreven. Als de website lage traffic heeft, dan is het een slechte website. Wel is het verstandig om de context te onderzoeken. Is de website net nieuw, juist verwaarloosd of heeft het een bepaalde niche? Het is dus verstandig om goed onderzoek te doen naar het verkeer van de website.
Gastblog of gesponsorde plaatsing: transparantie en samenwerking
Veel websites staan open voor gesponsorde plaatsing of gastblogs. Het is goed om te checken of het een open platform is waar zomaar teksten op gepubliceerd kunnen worden, of dat deze redactioneel worden beoordeeld. Gastblogs kunnen voor je eigen link heel erg waardevol zijn, zeker als je deze zelf mag schrijven. Alle informatie kun je zelf in het artikel plaatsen en dat werkt alleen maar beter natuurlijk. Daarnaast kan het ook zijn dat je te maken krijgt met gesponsorde plaatsingen. In dit geval is het goed om op te letten of een nofollow of een sponsored-tag. Dit is namelijk verplicht in sommige gevallen. Mocht je hier nou raad mee weten? Neem dan ook een kijkje naar de professionaliteit van de website zelf en de communicatie. Zo weet je zeker dat het goed zit en dat je externe link geplaatst kan worden.
Toekomstbestendigheid: blijft de link lang online staan?
Een externe link kan een hele tijd op een website blijven staan, toch is een link niet altijd tijdloos. Daarom is het goed om te kijken of de website werkt met tijdelijke plaatsing of een duurzame plaatsing. Het is prettig als je link zo lang mogelijk blijft staan, zodat je er ook langer profijt van hebt. Bij de website kun je snel checken of er garanties zijn voor permanente plaatsing. Daarnaast wil je ook dat je link een goede plek krijgt op de website. Kijk daarom of deze op een bestaande pagina wordt gemaakt of dat er nieuwe content voor wordt geschreven. Mocht er in de toekomst toch wat veranderen over de waarheid in de tekst of de link? Dan is het verstandig om een mogelijkheid te hebben tot herziening of updates aan de tekst of aan de link.
Prijs-kwaliteitverhouding
Een externe link laten plaatsen kost natuurlijk wel geld. Wat krijg je precies voor je geld? Krijg je alleen een link, of krijg je ook kwalitatieve content en distributie? Het is goed om dit met elkaar te gaan vergelijken en daarom ook websites onder handen te nemen. Een andere oplossing is om een kijkje te nemen op Popi.nl. Dit scheelt namelijk veel tijd en moeite. Zo heb je daar precies de tarieven op een rijtje staan, weet je waar de website in actief is, heb je statistieken die je in kunt zien en kun je de content rondom je externe link laten schrijven. Het is wel goed om te weten dat goedkoop vaak duurkoop is. Een lage prijs wil zeggen dat de kwaliteit van de website niet top is. Neem daarom een kijkje op Popi.nl, mocht je er niet uitkomen, dan kun je gerust een strategie aanvragen aan de experts die erachter zitten. Op die manier kun je je budget slim inzetten over diverse websites.
Red flags: wanneer je een site beter kunt vermijden
Hieronder lees je een kleine opsomming van red flags die je moet vermijden. Op die manier ga je niet de fout in en kun je zonder problemen aan de slag gaan bij het vinden van een website voor jouw externe link.
- Overmatig aantal uitgaande links op elke pagina
- Websites die over elk onderwerp publiceren zonder duidelijke niche
- Alleen betaalde plaatsingen, geen redactionele integriteit
- Sites met geen of nauwelijks verkeer, vreemde domeinnamen, geen SSL
- Duplicate content of AI-gegenereerde massale publicaties
Handige checklist: dit wil je controleren vóór je besluit
Als laatste is het van belang dat je een checklist hebt die je af kunt vinken voor de juiste website voor jouw externe link. Op die manier weet je precies of het een goede match is en of je aan de slag kunt gaan met het plaatsen van je externe link.
-> Relevantie met je niche
-> DA/DR/trust flow + organisch verkeer
-> Kwaliteit en actualiteit van de content
-> Linkprofiel: natuurlijk en gezond
-> Technisch in orde (mobiel, snelheid, indexeerbaarheid)
-> Prijs-kwaliteit + garantie op plaatsing
Strategie boven snelle winst
Tot slot is het goed om te weten dat strategie beter is dan een snelle, maar korte winst. Linkbuilding is namelijk een lange termijn investering, goed om dit in je achterhoofd te houden. Daarbij is het vinden van de juiste website tijdrovend als je dit snel doet, maar via Popi.nl kan dit makkelijker en sneller. Kies liever een goede link, dan tien slechte links. Kijk naar je doelgroep en houd Google ook zeker in je achterhoofd en plaats die externe link.
Over Hieke Hulzebosch
Energiek en vrolijk, zo zou je mij kunnen omschrijven. Met mijn twintigjarige leeftijd ben ik de jongste van het stel, maar zeker niet de stilste. Zo ben ik begonnen bij Popi als stagiair en bleef ik plakken tijdens mijn studententijd. Na mijn opleiding Mediaredactiemedewerker was de keuze voor Popi al snel gemaakt om vast te komen werken. Elke dag ben ik bezig om de leukste teksten te schrijven en dit doe ik dan ook met veel plezier en energie van achter mijn bureau aan de Willemskade.

Hieke Hulzebosch
Koop jouw links rechtstreeks bij de bron
Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.
Meld je aan voor meer infoDit vindt je misschien ook leuk
Bekijk alle blogs
De impact van AI op de toekomst van linkbuilding: dit moet je weten
-
22 september 2025
-
9 minuten leestijd

Waarom interne én externe links belangrijk zijn
-
20 september 2024
-
4 minuten leestijd

Teksten schrijven voor je website: hier kun je op letten
-
20 september 2024
-
5 minuten leestijd

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform
Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.
Meld je aan voor meer info