Het is nooit een slecht idee om de contentstrategie van jouw bedrijf eens opnieuw te analyseren. Bij sommige
bedrijven ontbreekt er zelf een contentstrategie en het zou zonde zijn als jij hierdoor achterloopt ten
opzichte van jouw concurrent. Bij een contentstrategie moet de content natuurlijk interessant en vernieuwend
blijven voor jouw huidige en potentiële klanten. Hoe kun je jouw bedrijf voorzien van een onderscheidende
contentstrategie? Hieronder leggen wij dat voor jou uit.
Wat is een contentstrategie?
Bij een contentstrategie zijn de bedrijfsdoelen het middelpunt. Hierbij wordt content als middel gebruikt om deze
doelen te bereiken. Een voorbeeld van zo’n bedrijfsdoel kan zijn het vergroten van naamsbekendheid. Om dit doel
te bereiken, kun je bijvoorbeeld een contentstrategie opzetten waarbij het gaat om social media, SEO en brand
awareness. Zoals ik net al zei, hebben niet alle bedrijven een contentstrategie en denken veel bedrijven dat dit
niet noodzakelijk is. Bedrijven zeggen dan zogenaamd dat het te veel tijd kost en dat het geen prioriteit heeft.
Toch is dit wel zo: het is van groot belang dat de content van hoge kwaliteit wordt voorzien, zodat dit
vertrouwen opwekt bij de huidige doelgroep en potentiële klanten.
Stappenplan
Waar moet je op letten bij het opzetten van een goede contentstrategie? Hieronder staat stap voor stap hoe jij
een contentstrategie kan opzetten.
De eerste stap: bepaal het doel. Waarom ontwikkel jij content en voor wie? Denk hier eerst over na voordat
je begint met plannen.
Wie is de doelgroep? Als je niet de doelgroep van jouw bedrijf weet, weet je ook niet wat de behoeften van
jouw klanten zijn en kun je dus geen content creëren dat hierop inspeelt. Hiervoor kun je een
doelgroepanalyse uitvoeren door verschillende interviews af te nemen. In de meeste gevallen heeft jouw
doelgroep een probleem en jij moet ervoor zorgen dat dit probleem wordt opgelost. Een goede contentstrategie
lost het probleem op bij twee verschillende typen: mensen die nog niet weten wat hun belangrijkste probleem
is en mensen die jouw product al gebruiken om het probleem op te lossen. Jouw content kan de mensen over de
streep trekken om voor jouw oplossing te kiezen.
Wie zijn jullie als bedrijf? Elk bedrijf heeft zijn USP’s en zijn DNA. Je wil als bedrijf zijnde natuurlijk
onderscheidend zijn van de concurrent. Stel je bent op een feestje en iemand vraagt aan jou: ‘Wat doet het
bedrijf waar jij voor werkt?’ en op deze manier kom jij erachter waar het bedrijf zich in onderscheidt.
Wat willen jullie naar buiten brengen? Wat moet het middelpunt zijn van jullie content en wat is de centrale
boodschap? Het doel, de doelgroep en het DNA van de drie bovengenoemde punten moet als het ware
‘samensmelten’ tot de centrale boodschap. Hierbij is het belangrijk dat je nadenkt over storytelling: een
methode om in verhaalvorm te schrijven. Hierdoor kan er een sterkere band met jouw bedrijf ontstaan.
Tekst, video, podcasts of een infographic? Denk na via welk communicatiemiddel jullie de doelgroep willen
bereiken. Deze moeten natuurlijk wel aansluiten op het doel en de doelgroep.
Op welke kanalen gaan jullie de content verspreiden? Je wil natuurlijk dat de content door de klanten gezien
wordt. Vanuit de doelgroepanalyse weet jij welke socialmediakanalen jouw klanten gebruiken, wanneer ze deze
gebruiken en hoe lang. Ook is het belangrijk dat de website in orde is en goed vindbaar is in Google. Ga
niet overal gelijk mee aan de slag, maar plaats je content een voor een op een kanaal.
Wie, wat, waar, wanneer en hoe? Yes: de bovengenoemde stappen zijn ingevuld. Nu is het tijd om de gemaakte
content in de praktijk te brengen. Een tip is om een contentkalender te maken. Hierin staat overzichtelijk
welke content gemaakt moet worden, klaar is of zelfs al geplaatst mag worden. Je kunt in verschillende tools
online zelf gemakkelijk een contentkalender maken.
Contentmarketing
Een contentstrategie is onderdeel van contentmarketing. Deze vorm van marketing helpt bedrijven bij het genereren
van nieuwe leads en websiteverkeer. Een goede contentstrategie is de basis van de eerste fasen van de customer
journey, zodat klanten bij jouw bedrijf terechtkomen. Daardoor levert het meer merkbekendheid op, meer traffic
naar jouw website, meer leads, meer conversie, meer… noem het maar op.
Blog
Nieuwste blogs
Blijf op de hoogte van nieuwe functies, case studies en online marketing tips & tricks