Popi Logo

Blog

Het verschil tussen SEO en SEA

Lilian Boers

  • 01 mei 2024
  • 5 minuten leestijd

Je hebt vast weleens van de begrippen SEO en SEA gehoord. Het heeft allebei te maken met online marketing en het zorgt er ook allebei voor dat je op den duur hoger in Google kan komen te staan. Toch zitten er een paar grote verschillen tussen deze twee jargons. Hieronder zullen wij dit haarfijn aan je uitleggen.

SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, wat ook wel zoekmachineoptimalisatie wordt genoemd. Wanneer je aan je SEO werkt, zorg je ervoor dat jouw website beter vindbaar wordt voor organische zoekresultaten. Dit zijn resultaten waar je niet voor hebt betaald. Een voorbeeld: wanneer je iets wil zoeken op Google, staan er altijd advertenties bovenaan. Hieronder worden de organische zoekresultaten weergegeven. Natuurlijk wil iedereen op de eerste plek staan in de organische zoekresultaten. Dit is immers ook de plek waar de meeste mensen op klikken nadat ze iets hebben gegoogeld. De technieken die hiervoor worden toegepast, wordt samen zoekmachineoptimalisatie genoemd. Er zijn veel verschillende manieren om te werken aan je zoekmachineoptimalisatie.

Hoe werkt SEO?

Je past zoekmachineoptimalisatie toe om zo hoog mogelijk in de SERP te komen. SERP wordt ook wel Search Engine Results Page genoemd. Met andere woorden is de SERP de lijst met resultaten die wordt getoond als je iets hebt opgezocht in Google. Er bestaan meerdere manieren om hoger in de zoekresultaten te verschijnen waar goede content, linkbuilding en een goede, snelle én bereikbare website er een paar van zijn. Hierdoor zal jij beter vindbaar zijn wat leidt tot meer bekendheid, meer leads, een hogere omzet, minder advertentiekosten en wellicht zelfs vaste klanten. We kunnen er dus niet omheen draaien dat SEO erg belangrijk is voor jouw organisatie. Houd er wel rekening mee dat SEO een langetermijnproces is waarbij je de resultaten niet meteen kunt zien, terwijl SEA juist op de korte termijn resultaten kan opleveren.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de advertenties die je als eerste ziet wanneer je iets zoekt op Google. Vaak wordt dit ook aangegeven door het woord ‘Advertentie’ dat je ziet boven het zoekresultaat. Voor SEA moet je betalen om als eerste te worden gezien in Google. Dit is een makkelijke manier en je bereikt hier jouw doelgroep mee, maar de prijzen van zo’n advertentie kunnen flink oplopen. Vooral wanneer een bepaald zoekwoord is gekoppeld aan een hoog zoekvolume moet je aardig wat geld neerleggen, of als er veel concurrentie is.

Hoe werkt SEA?

Google Ads is het advertentiesysteem van Google. In dit systeem kun je op bepaalde zoekwoorden bieden waarop jij gezien wil worden. Dit systeem werkt op basis van cost-per-click: elke keer dat een bezoeker op jouw advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. Zoals net al werd gezegd, kun je hiervoor veel geld betalen. Je bepaalt echter wel van tevoren jouw budget en als dit budget is bereikt, omdat er zo vaak is geklikt op jouw advertentie, zal de advertentie vanzelf weer verdwijnen.

SEO vs. SEA

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat je moet betalen voor SEA. Deze betaalde advertenties zullen altijd bovenaan in de SERP verschijnen. Als je dankzij SEO ook hoog in de SERP wil verschijnen moet je hier, in vergelijking met SEA, veel tijd insteken. SEO is overigens wel een langetermijnoplossing terwijl SEA dat niet is. De betaalde advertenties zijn namelijk snel weer verdwenen. Hierdoor is het lastig om een langdurig resultaat op te bouwen. Om antwoord te geven op de vraag of SEO of SEA beter is, hangt eigenlijk af van jouw doel. Wil je snel resultaat zien en heb je genoeg budget? Dan kan SEA een handig hulpmiddel zijn. Wil je liever voor een langere tijd gezien worden in Google en heb je genoeg tijd beschikbaar? Wellicht is dan SEO iets voor jou.

Er bestaan ook talloze bedrijven die voor SEO én SEA kiezen. Door zoekmachineoptimalisatie kom je op de lange termijn hoger in Google, maar dankzij betaalde advertenties krijg je een flinke boost van bezoekers op jouw website. En dat kan veel opleveren.

Over Lilian Boers

Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.

Lilian Boers

Koop jouw links rechtstreeks bij de bron

Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.

Meld je aan voor meer info

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info