Blog

Het verschil tussen SEO en SEA

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

Het verschil tussen SEO en SEA

Je hebt vast weleens de begrippen SEO en SEA gehoord. Het heeft allebei te maken met online marketing en het zorgt er ook allebei voor dat je hoger in Google komt te staan. Toch zitten er een paar grote verschillen tussen deze twee jargons. Hieronder zullen wij dit haarfijn voor je uitleggen.

SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization, wat ook wel zoekmachineoptimalisatie wordt genoemd. Wanneer je aan je SEO werkt zorg je ervoor dat jouw website beter vindbaar wordt voor organische zoekresultaten. Dit zijn resultaten waar je niet voor hebt betaald. Een voorbeeld: wanneer je iets wil zoeken op Google, staan er altijd advertenties bovenaan. Hieronder worden de organische zoekresultaten weergegeven. Natuurlijk wil iedereen op de eerste plek staan in de organische zoekresultaten. De technieken die hiervoor worden toegepast, wordt zoekmachineoptimalisatie genoemd.

Hoe werkt SEO?

Je past zoekmachineoptimalisatie toe om zo hoog mogelijk in de SERP te komen. SERP wordt ook wel Search Engine Results Page genoemd. Met andere woorden is de SERP de lijst met resultaten die wordt getoond als je iets hebt opgezocht in Google. Er bestaan meerdere manieren om hoger in de zoekresultaten te verschijnen waar goede content, linkbuilding en een goede, snelle én bereikbare website er een paar van zijn. Hierdoor zal jij beter vindbaar zijn wat leidt tot meer bekendheid, een hogere omzet, minder advertentiekosten en wellicht zelfs vaste klanten. We kunnen er dus niet omheen draaien dat SEO erg belangrijk is voor jouw organisatie.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de advertenties die je als eerste ziet wanneer je iets zoekt op Google. Vaak wordt dit ook aangegeven door het woord ‘Advertentie’ dat je ziet boven het zoekresultaat. Voor SEA moet je betalen om als eerste te worden gezien in Google. Dit is een makkelijke manier en je bereikt hier jouw doelgroep mee, maar de prijzen van zo’n advertentie kunnen flink oplopen. Vooral wanneer een bepaald zoekwoord is gekoppeld aan een hoog zoekvolume moet je aardig wat geld neerleggen, of als er veel concurrentie is.

Hoe werkt SEA?

Google Ads is het advertentiesysteem van Google. In dit systeem kun je op bepaalde zoekwoorden bieden waarop jij gezien wil worden. Dit systeem werkt op basis van cost-per-click: elke keer dat een bezoeker op jouw advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. Zoals net al werd gezegd, kun je hiervoor veel geld betalen. Je bepaalt echte wel van tevoren jouw budget en als dit budget is bereikt, omdat er zo vaak is geklikt op jouw advertentie, zal de advertentie vanzelf weer verdwijnen.

SEO vs. SEA

Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA is dat je moet betalen voor SEA. Deze betaalde advertenties zullen altijd bovenaan in de SERP verschijnen. Als je dankzij SEO ook hoog op de SERP wil verschijnen moet je hier, in vergelijking met SEA, veel tijd insteken. SEO is overigens wel een langetermijnoplossing terwijl SEA dat niet is. De betaalde advertenties zijn namelijk snel weer verdwenen. Hierdoor is het lastig om een langdurig resultaat op te bouwen. Om antwoord te geven op de vraag of SEO of SEA beter is, hangt eigenlijk af van jouw doel. Wil je snel resultaat zien en heb je genoeg budget? Dan kan SEA een handig hulpmiddel zijn. Wil je liever voor een langere tijd gezien worden in Google en heb je genoeg tijd beschikbaar? Wellicht is dan SEO iets voor jou.

Er bestaan ook talloze bedrijven die voor SEO én SEA kiezen. Door zoekmachineoptimalisatie kom je op de lange termijn hoger in Google, maar dankzij betaalde advertenties krijg je een flinke boost van bezoekers op jouw website. En dat kan veel opleveren.