Nieuws

Linkbuilding en 2021

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

Je hebt er vast weleens van gehoord: linkbuilding. Google heeft altijd gezegd dat links erg belangrijk zijn om bijvoorbeeld een hoge ranking te halen. Toch is de invulling van deze links in de loop van de tijd veranderd. In het begin dacht men dat je het met eindeloos spammen hoog zou schoppen. Dit is gelukkig niet meer het geval. Het is tegenwoordig juist belangrijk om te luisteren naar de behoeften van de internetgebruiker. Is dit nog steeds belangrijk in 2021? Hieronder vertellen wij jou alles over linkbuilding.

Wat betekent linkbuilding?

Linkbuilding is belangrijk voor een goede positie in de zoekresultaten. Linkbuilding bestaat uit interne en externe linkbuilding. Interne linkbuilding houdt in dat jouw bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op jouw website. De linkstructuur moet om deze reden in orde zijn en moeiteloos naar andere pagina’s kunnen. Een voorbeeld van interne linkstructuur is dat er linkjes van de homepagina naar de achterliggende pagina’s navigeren.

Naast interne linkbuilding bestaat er ook externe linkbuilding. Om hoger in Google te scoren, is autoriteit belangrijk. Dit bouw jij op voor jouw website door te linkbuilden. Met andere woorden: links die vanaf externe websites verwijzen naar jouw site. Dit wordt ook wel een backlink genoemd. Hierbij is de kwaliteit van de links belangrijk en dat merkt Google. Google telt de autoriteit in al deze links. Hoe meer autoriteit deze link heeft, hoe waardevoller de link. Een voorbeeld van zo’n waardevolle link is een link die verwijst naar NU.nl. Deze website heeft veel autoriteit op het internet.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Daar kunnen wij een kort en bondig antwoord op geven. Linkbuilding is een van de belangrijkste factoren van Google. Ook creëert linkbuilding vertrouwen door middel van links en last but not least: Google heeft zelfs bevestigd dat het onnatuurlijk zou overkomen als er een website bestaat zonder backlinks. Genoeg redenen om links aan jouw website toe te voegen.

Hoe kom je aan relevante links?

Er zijn veel mogelijkheden om aan externe links te komen. Het doel van deze links is om de populariteit van de website te vergroten, zodat je op een hogere positie komt te staan in Google. Klinkt makkelijk, maar hoe kom je aan deze links? Je kunt je bijvoorbeeld aanmelden bij verschillende soorten startpagina’s of overzichtpagina’s. Ook kun je verschillende mensen en bedrijven benaderen met de vraag of zij willen linken naar jouw website. Toch is het goed om te benoemen dat het niet alleen maar draait om zo veel mogelijk backlinks. Als jouw website maar goed werkt en veel informatie bevat, zodat de websitebezoeker vindt waar hij naar op zoek is zoals een leuke blog.

Hoe bepaalt Google mijn positie?

Zoals net al werd benoemd, is relevante content belangrijk. Ook vindt Google de waarde van je domein belangrijk om je positie te bepalen. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van cijfers, welke een goede indicatie geeft van jouw positie. Daarbij hoort wel een voorwaarde: houd het natuurlijk. Google houdt altijd een oogje in het zeil als het gaat om linkbuildingactiviteiten van websites. Google kijkt onder andere naar waar de links vandaan komen, of ze relevant zijn en hoeveel links er worden aangemaakt in een bepaalde periode. Om het zo natuurlijk mogelijk te houden, heb je een combinatie nodig van links die van hoge en minder hoge kwaliteit zijn. Op deze manier bepaalt Google de positie van jouw website.

Backlinks in de toekomst

Doen backlinks er nog steeds toe in het heden? Jazeker! Bij een succesvolle strategie kunnen backlinks niet vergeten worden. Nog steeds geldt de regel: hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de links, hoe relevanter Google jouw website vindt. Toch is het belangrijk om het algoritme van Google in de gaten te houden en daarop te blijven inspelen. Daarnaast blijven links een belangrijk onderdeel van SEO, omdat links de bouwstenen zijn van de zoekmachine.

Google Penguin

Zoals we net al zeiden, is spammen van links is verleden tijd. Door de opkomst van Google Penguin is het kopen van een organische positie verleden tijd. Tot en met april 2012 kon iedereen vrij gemakkelijk zo’n positie kopen door middel van meer links toevoegen. Een linkje hier en een linkje daar en jouw website stond op de eerste pagina van Google. Gelukkig is die tijd voorbij door de opkomst van Google Penguin.