Blog

Wat is influencermarketing?

Lilian

Lilian

6 minuten leestijd

De afgelopen jaren heeft influencermarketing zichzelf ontwikkeld tot een onmisbaar onderdeel van een marketingstrategie. Toch is het niet iets nieuws. Vroeger werden mensen al beïnvloed door middel van mond-tot-mondreclame. Het enige verschil tussen nu en vroeger is dat tegenwoordig mensen worden beïnvloed door alle kanalen online. Huidige influencers zijn altijd actief online en zij hebben een voorbeeldfunctie voor hun vele volgers. Zij oefenen dus veel invloed uit op hun doelgroep, wat erg handig kan zijn voor bepaalde bedrijven.

Waarom zou je kiezen voor influencermarketing?

Er zijn talloze redenen op te noemen waarom influencermarketing zinvol kan zijn. Toch is een van de belangrijkste redenen dat influencers een specifieke doelgroep kunnen bereiken. Wereldwijd zijn er influencers die een eigen specialisme hebben: denk aan reizen, kleding, kinderen of interieur. Hierdoor weet je dat de volgers van die influencers ook geïnteresseerd zijn in die onderwerpen. Op deze manier kun je heel gericht je doelgroep bereiken, door middel van het kanaal van een influencer. Zo kan een campagne succesvoller en efficiënter zijn dan een andere vorm van marketing.

Sterke band

Influencers hebben over het algemeen een sterke band met hun volgers. Zij kunnen hun volgers aanzetten tot actie om bijvoorbeeld een bepaald product aan te schaffen, meer te gaan sporten of mee te doen aan een onderzoek. Influencers hebben een bepaalde relatie opgebouwd met hun volgers, waardoor de content die wordt verspreid door de influencer als krachtig kan worden beschouwd.

Welke soorten influencers zijn er?

Je hebt verschillende soorten influencers. Er bestaan vijf categorieën: mega, macro, meso, micro en nano. Deze indeling is gebaseerd op hun aantal volgers. Welk niveau het beste bij jouw bedrijf past, hangt af van je doelstellingen en wat je wil bereiken met je campagne. Is het belangrijk voor jouw bedrijf dat er een band wordt opgebouwd met de doelgroep, of wil je juist naamsbekendheid genereren? Hieronder hebben wij voor jou de verschillende typen influencers op een rij gezet.

Mega influencer

De naam zegt het al: dit zijn de grote spelers op het gebied van influencermarketing. Deze influencers hebben meer dan een miljoen volgers. Zij worden gezien als gezien als de echte trendsetters. Deze influencers hebben namelijk nationale bekendheid en soms ook internationaal. Zij verschijnen in nieuwsberichten, tijdschriften en tv-programma’s. Een voordeel van de mega influencer is dat het bereik zeer groot is, waardoor de zichtbaarheid of herkenbaarheid van je merk groter wordt. Een nadeel van de mega influencer is dat de engagement, dus het aantal reacties en likes, lager is.

Macro influencer

De macro influencers hebben tussen de honderdduizend en een miljoen volgers. Deze influencers zijn interessant voor bedrijven die nog niet veel weten van social media, maar die wel een grote campagne willen opzetten. Het engagement ligt bij de macro influencer hoger dan bij de mega influencer. Een nadeel is dat er een risico bestaat dat de authenticiteit verloren gaat. Het kan opvallen dat het vooral gaat om commercie, in plaats van geloofwaardigheid. En de geloofwaardigheid is júist de reden dat bedrijven kiezen voor een samenwerking met een influencer.

Meso influencer

De meso influencers hebben tussen de vijftig- tot honderdduizend volgers. Het bereik is daardoor lager, maar de engagement wordt daardoor juist hoger. Deze influencers onderhouden door hun aantal volgers makkelijker het contact met hun volgers. Over het algemeen zijn deze influencers kritisch met welke bedrijven zij willen samenwerken. Hierdoor komt de geplaatste content geloofwaardiger over. Meso influencers zijn geschikt voor de wat kleinere campagnes waarbij het draait om herkenbaarheid en interactie. Dus wil jij een campagne voeren waarbij jouw product bekender wordt? Dan is de meso influencer prettig om mee te beginnen.

Micro influencer

De micro influencers hebben tussen de vijfduizend en vijftigduizend volgers. Deze influencers zijn vaak gericht op een specifiek onderwerp en specifieke doelgroep. De volgers van deze influencers hebben meestal dezelfde interesse. Ze hebben dan wel minder volgers; de engagement en geloofwaardigheid is groter. Zij hebben veel direct contact met hun volgers, waardoor zij een grote invloed kunnen uitoefenen. Wil jij graag een band opbouwen met jouw doelgroep? Dan kan een micro influencer geschikt zijn.

Nano influencer

De nano influencer hebben maximaal vijfduizend volgers. Net als de micro influencer hebben nano influencers hun eigen specialisatie. Ook al hebben zij niet veel volgers, de relatie met hun volgers is sterk. Hun volgers zien de content van de influencer als eerlijk en betrouwbaar. Je bereikt misschien minder volgers met jouw bericht, maar dat bericht wekt wel interactie op.

Wat zijn de kosten?

Nu we alle influencers in beeld hebben gebracht, resteert er nog een belangrijke vraag: wat zijn de kosten van zo’n influencer? Dat verschilt per campagne, per influencer en per platform. Als jij meer interactie wil opwekken, kun jij kiezen voor een influencer met een kleiner bereik. Deze zijn over het algemeen ook minder duur dan de influencers met een groter bereik. Eigenlijk ligt het dus aan jouw budget en welk doel jij voor ogen hebt. Dit maakt influencermarketing toegankelijk voor de meeste bedrijven.