Blog

Conversieoptimalisatie toepassen op SEO

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

Wanneer je je website aan het optimaliseren bent, kwam je er waarschijnlijk achter dat hoge rankings niet het enige is wat zorgt voor een succesvolle onlinemarketing. Echter, je kunt pas conversieoptimalisatie toepassen als je genoeg bezoekers op jouw website krijgt. En hoe moet je dat dan aanpakken en wat komt er nog meer bij kijken? Hieronder geven wij het antwoord op al jouw vragen.

Wat is een conversie?

Er zijn verschillende soorten conversies. Dit zijn bepaalde punten van actie die een gebruiker moet maken op de website. Die acties zijn belangrijk voor een online succes. Een voorbeeld van zo’n conversie is het aanmelden voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte, het downloaden van een PDF-bestand of het afrekenen van de artikelen in je winkelmand. Dit kun je ook wel zien als bepaalde doelen en iedere webpagina heeft zijn eigen doel. Je kunt onderscheid maken tussen micro- en macro-conversies. Micro-conversies zijn acties die een klein succes kunnen opleveren voor jouw campagne. Een voorbeeld hiervan is een klik op een telefoonnummer. Macro-conversies zijn acties – je raadt het al – die een groot succes kunnen opleveren, zoals een online transactie.

SERP, CTR en CTA

De conversie die het vaakst voorkomt, is het aanvragen van een offerte of een product kopen. Bij SEO begint het converteren doordat bezoekers jouw pagina binnen de Search Engine Results Page (SERP) zien en vervolgens op jouw website klikken. Er zit wel een verschil tussen een klik op jouw pagina en het aantal impressies. Deze klik wordt ook wel Click Trough Rate (CTR) genoemd. Als je ook nog een krachtige call to action (CTA) creëert in de meta-tag, een overtuigende meta-title en een krachtige snippet trek jij de bezoekers in Google gegarandeerd over de streep om jouw pagina te bezoeken.

Het doel van CRO

Als de Googelaar eenmaal op jouw website is beland, kun je deze conversies optimaliseren. Met conversieoptimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd, wil je het aantal conversies voor een webpagina of website verhogen. Dit houdt dus in dat je wil dat bezoekers een actie uitvoeren op jouw website. CRO is net als Search Engine Optimalization (SEO) een onderdeel die niet te missen is binnen het converteren van gebruiksvriendelijke pagina’s. Het invoeren van CRO in de zoekmachineoptimalisatie biedt waardevolle impact in de onlinemarketing. Eerst moet je beginnen met SEO voordat je aan de slag kunt met CRO. Je kunt namelijk pas gaan testen als je voldoende bezoekers hebt, want hoe meer bezoekers op jouw website rondneuzen, hoe duidelijker je data is.

Het perfecte koppel

Je kunt SEO en CRO ook met elkaar combineren. Hiervoor is het wel belangrijk dat je SEO en CRO goed op elkaar afstemt, omdat organisch verkeer vaak een van de best converterende kanalen is. Door de steeds veranderende algoritmes in Google worden de zoekresultaten ook beter. In veel gevallen zorgt SEO namelijk voor veel toestroming vanuit het organisch verkeer naar de website, wat perfect aansluit op CRO. Daarbij komt kijken dat de pagina waar CRO op is toegepast, ervoor zorgt dat websitebezoekers langer op de website blijven en meer acties ondernemen. De bezoekers keren dus niet terug naar Google voor een ander resultaat, en dat is precies wat jij wil. Een expert die zich bezighoudt met conversieoptimalisatie is de hele dag door aan het testen om te zien welk doel op een pagina beter converteert. Door veel organische bezoekers krijgt een CRO-specialist sneller inzichten van deze testen zonder dat hier veel kosten én tijd aan vastzitten. Om meer conversies te creëren, moet je dus door en door testen en optimaliseren. Google wil relevantere websites niet bestraffen, dus jouw A/B-test kan geen kwaad wat betreft de zoekmachineoptimalisatie. Google moedigt deze testen zelfs aan.

Technische snufjes

Aan dit proces zitten wel een paar technische aspecten verbonden, bijvoorbeeld de laadsnelheid, Javascript en de CSS-code. Bovendien vertelde Google dat de User Experience (UX), ook wel gebruikerservaring genoemd, meespeelt in de ranking. Door deze ervaring te optimaliseren zorg je ervoor dat websitebezoekers je pagina’s snel vinden en gemakkelijk kunnen vinden. Gebruikerservaring speelt ook een grote rol in CRO. Een goede gebruikerservaring is de sleutel naar een hogere conversie. Dus door een combinatie te maken van SEO en CRO krijg je meer organisch verkeer en een hogere conversieratio. Een win-winsituatie!