Blog
Conversieoptimalisatie toepassen op SEO
Lilian Boers
- 15 maart 2024
- 5 minuten leestijd
Wanneer je je website aan het optimaliseren bent, kom je er waarschijnlijk achter dat hoge rankings niet het enige is dat zorgt voor een succesvolle onlinemarketingstrategie. Echter, je kunt pas conversieoptimalisatie toepassen als je genoeg bezoekers op jouw website krijgt. En hoe moet je dat dan aanpakken en wat komt er nog meer bij kijken? Hieronder geven wij het antwoord op al jouw vragen.
Wat is een conversie?
Er zijn verschillende soorten conversies. Dit zijn bepaalde punten van actie die een gebruiker moet maken op de website. Die acties zijn belangrijk voor een online succes. Een voorbeeld van zo’n conversie is het aanmelden voor een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte, het downloaden van een PDF-bestand of het afrekenen van de artikelen in de winkelmand. Dit kun je ook wel zien als bepaalde doelen en iedere webpagina heeft zijn eigen doel. Je kunt onderscheid maken tussen micro- en macro-conversies. Micro-conversies zijn acties die een klein succes kunnen opleveren voor jouw campagne. Een voorbeeld hiervan is een klik op een telefoonnummer. Macro-conversies zijn acties – je raadt het al – die een groot succes kunnen opleveren, zoals het afrekenen van een product.
SERP, CTR en CTA
De conversie die het vaakst voorkomt, is het aanvragen van een offerte of het kopen van een product. Bij SEO begint het converteren doordat bezoekers jouw pagina binnen de Search Engine Results Page (SERP) zien en vervolgens op jouw website klikken. Er zit wel een verschil tussen een klik op jouw pagina en het aantal impressies. Deze klik wordt ook wel Click Trough Rate (CTR) genoemd. Als je ook nog een krachtige call-to-action (CTA) creëert in de meta-tag, een overtuigende meta-title en een krachtige snippet, trek jij de bezoekers in Google vast en zeker over de streep om jouw pagina te bezoeken.
Het doel van CRO
Als de Googelaar eenmaal op jouw website is beland, kun je deze conversies optimaliseren. Met conversieoptimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd, wil je het aantal conversies voor een webpagina of website verhogen. Dit houdt dus in dat je wil dat bezoekers een actie uitvoeren op jouw website. CRO is net als Search Engine Optimalization (SEO) een onderdeel dat niet te missen is binnen het converteren van gebruiksvriendelijke pagina’s. Het invoeren van CRO in de zoekmachineoptimalisatie biedt waardevolle impact in online marketing. Eerst moet je beginnen met SEO voordat je aan de slag kunt met CRO. Je kunt namelijk pas gaan testen als je voldoende bezoekers hebt, want hoe meer bezoekers op jouw website rondneuzen, hoe duidelijker je data is.
Het perfecte koppel
Je kunt SEO en CRO ook met elkaar combineren. Hiervoor is het wel belangrijk dat je SEO en CRO goed op elkaar afstemt, omdat organisch verkeer vaak een van de best converterende kanalen is. Door de steeds veranderende algoritmes in Google worden de zoekresultaten ook beter. In veel gevallen zorgt SEO namelijk voor veel toestroming vanuit het organisch verkeer naar de website, wat perfect aansluit op CRO. Daarbij komt kijken dat de pagina waar CRO op is toegepast, ervoor zorgt dat websitebezoekers langer op de website blijven en meer acties ondernemen. De bezoekers keren dus niet terug naar Google voor een ander resultaat, en dat is precies wat jij wil. Een expert die zich bezighoudt met conversieoptimalisatie is de hele dag door aan het testen om te zien welk doel op een pagina beter converteert. Door veel organische bezoekers krijgt een CRO-specialist sneller inzichten van deze testen zonder dat hier veel kosten én tijd aan vastzitten. Om meer conversies te creëren, moet je dus door en door testen en optimaliseren.
Technische snufjes
Aan dit proces zitten wel een paar technische aspecten verbonden, bijvoorbeeld de laadsnelheid, Javascript en de CSS-code. Bovendien speelt de User Experience (UX), ook wel gebruikerservaring genoemd, mee in de ranking. Door deze ervaring te optimaliseren zorg je ervoor dat websitebezoekers je pagina’s snel vinden en gemakkelijk kunnen vinden. Een goede gebruikerservaring is de sleutel naar een hogere conversie. Dus door een combinatie te maken van SEO en CRO kun je meer organisch verkeer en een hogere conversieratio krijgen. Een win-winsituatie!
Over Lilian Boers
Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.
Lilian Boers
Koop jouw links rechtstreeks bij de bron
Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.
Meld je aan voor meer infoDit vindt je misschien ook leuk
Bekijk alle blogsWaarom interne én externe links belangrijk zijn
- 20 september 2024
- 4 minuten leestijd
Teksten schrijven voor je website: hier kun je op letten
- 20 september 2024
- 5 minuten leestijd
Waarom linkbuilding onmisbaar is binnen je SEO-strategie
- 19 september 2024
- 4 minuten leestijd
Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform
Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.
Meld je aan voor meer info