Blog

De ROI van SEO meten

Lilian

Lilian

3 minuten leestijd

Dat zoekmachineoptimalisatie een groot begrip is in de marketingwereld, is geen fabel. Je hoort mensen vaak zeggen dat zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd, belangrijk is voor een website. Betere vindbaarheid zorgt voor meer zichtbaarheid, kliks en bezoekers. Vaak hebben websites maar een doel: het genereren van leads. Maar hoe kun jij dit analyseren, hoe verdien jij hieraan en hoe bereken jij dit?

Verzamelen

De eerste stap is betrouwbare data verzamelen. Op deze manier kun jij de ROI van een SEO-strategie inschatten. Het eerste wat je moet doen is een tool zoals Google Analytics gebruiken, zodat je waardevolle data kunt verzamelen van jouw website. De volgende gegevens uit Analytics moet je bij de hand houden als je de ROI van je SEO-campagne wil onderzoeken:

  • Het aantal bezoekers van jouw website
  • De conversieratio
  • Het aantal geldtransacties
  • De gemiddelde onderwaarde per transactie
  • De omzet

Gebruik een lange periode, bijvoorbeeld drie of zes maanden. Op deze manier krijg je een goed beeld van jouw SEO-campagne.

Webshop of website

Heb je een webshop en wil jij graag weten wat de opbrengst is van het organische websiteverkeer uit Google? Dan kan het handig zijn dat e-commerce tracking goed is ingesteld op jouw website. Dit houdt in dat de conversies en opbrengsten goed gemeten worden. Als je dit op orde hebt, kun jij via Google Analytics de opbrengsten bekijken. Als je in Google Analytics filtert op ‘organisch verkeer’ zie je hoe jij verdient aan de websitebezoekers die via organische zoekresultaten op jouw website terechtkomen.

Als je geen webshop hebt, ligt het iets gecompliceerder. Er vinden namelijk geen geldtransacties plaats op jouw website. Je meet in dit geval doelen als conversie, zoals het aantal keren dat een e-mailadres wordt achtergelaten op jouw website. Je kunt in Google Analytics de waarde veranderen van een geldbedrag naar een doel. Deze waarde kun je gemakkelijk zelf berekenen. Stel dat 5 procent van de bezoekers die hun e-mailadres hebben achtergelaten, ook daadwerkelijk een klant worden. Deze klanten genereren een gemiddelde transactiewaarde van 20 euro, dan kun je een waarde van 1 euro (5 procent van 20 euro) toekennen aan het doel in Google Analytics. Op deze manier kun je net als bij webshops filteren op ‘organisch verkeer’ en zo zie jij hoeveel geld er binnenkomt.

Analyseren

Nu je dit hebt berekend, is het belangrijk de data voor een langere tijd te analyseren. Er gaat een lange tijd overheen voordat de SEO-aanpassingen wat van zich laten horen, zowel voor groei in het verkeer als conversies. Vaak is het uitgangspunt hiervoor honderd dagen of drie maanden. Zijn deze dagen verstreken, dan haal je de gegevens tevoorschijn van jouw website en zo kun je beginnen met analyseren. Een belangrijke factor van SEO is de omzet die wordt gehaald uit het organisch verkeer. Door het rapport op Google Analytics erbij te halen, heb je de mogelijkheid om de waarde van de door jou gecreëerde doelen – dus in dit geval het aantal e-mailadressen die zijn achtergelaten – in te zien. Je ziet zo welk bedrag jij hebt verdiend van de verschillende kanalen zoals ‘organisch verkeer’. Zo kun jij de kanalen vergelijken met de opbrengsten vóórdat je aan je SEO-campagne begon. Op deze manier krijg jij een goed beeld van je return on investment, ook wel ROI genoemd.

Berekenen

Nu je een goed beeld hebt gekregen van de ROI, wil je het natuurlijk berekenen of het klopt. Toch is de ROI van contentmarketing moeilijk te berekenen, want campagnes kunnen maanden duren waardoor het genereren van leads ook over deze periode zal plaatsvinden. de ROI van je SEO-campagne te kunnen bepalen, kun je het als volgt berekenen:

ROI = (LTV / CPA) – 1

Zoals we net al hebben beschreven, staat de ROI voor return on investment. LTV staat voor lifetime value customer, oftewel de opbrengsten die klanten hebben gegenereerd in de periode dat zij klant waren. CPA staat voor cost per acquisition, oftewel het gemiddelde kostenplaatje van een conversie. Hierbij is het belangrijk om het gemiddelde percentage van de leads te noteren, plus wat de gemiddelde CPA-waarde is. Dus, wat is de gemiddelde winst van de klant in die periode? Dankzij deze formule krijg jij gemakkelijk de ROI van jouw SEO-campagne analyseren, berekenen en meten.