Popi Logo

Blog

Teksten schrijven voor je website: hier kun je op letten

Lilian Boers

  • 20 september 2024
  • 5 minuten leestijd

Jouw website moet natuurlijk gevuld worden met content. Denk bijvoorbeeld aan informatie over jouw bedrijf, interessante blogs of productteksten. Dit soort content is erg belangrijk voor jouw website, maar het schrijven ervan kan soms nogal lastig zijn. De onderstaande punten kunnen je vast op weg helpen.

1. E-E-A-T

Google komt regelmatig met updates die gevolgen kunnen hebben voor het algoritme van de zoekmachine. Zo is er ook een update geweest waarin experience, expertise, authoritativeness en trust erg belangrijk werden binnen content. Zorg er daarom voor dat deze onderdelen zeker terugkomen in de teksten die je gaat schrijven voor jouw website. Laat blijken dat je met waardevolle informatie komt die betrouwbaar is en natuurlijk ook klopt. Ook is autoriteit laten blijken erg belangrijk als je teksten gaat schrijven. Je moet wel echt verstand hebben van iets waar je over schrijft, natuurlijk. Als je laat zien dat jouw content ook aan deze voorwaarden voldoet, kan dat positieve gevolgen hebben voor jouw positie in Google.

2. Schrijfstijl

Bij het schrijven van een tekst, moet je een bepaalde schrijfstijl aanhouden. Zorg ervoor dat de schrijfstijl goed aansluit bij jouw website, maar ook bij de doelgroep waar je voor schrijft. Als jouw website bijvoorbeeld over het algemeen wordt bezocht door senioren, dan kun je overwegen om de lezer aan te spreken met ‘u’. Toch wordt vaker voor de je- en jullie-vorm gekozen, waarbij je wat informeler overkomt. Ook is het belangrijk om te letten of je overal wel dezelfde schrijfstijl gebruikt. 

3. Grammaticaal in orde

Als je een tekst gaat schrijven, wil je natuurlijk wel dat de lezer de tekst vloeiend kan lezen. Niets is namelijk zo vervelend als je een tekst leest waar veel fouten in terugkomen. Zorg er daarom voor dat je ook aandacht besteedt aan de grammatica en de spelling in de tekst. Loop de tekst nog een keer bij langs, of zorg ervoor dat je iemand anders jouw tekst laat checken. Je wil natuurlijk geen commentaar krijgen van mensen dat er spelfouten in jouw tekst staan.

4. Aantrekkelijk voor de lezer

Een tekst moet iets toevoegen. Het moet namelijk de lezer triggeren, maar het moet ook de lezer voorzien van nieuwe informatie. De lezer is namelijk op zoek naar iets en jij moet ervoor zorgen dat jouw tekst een antwoord geeft op zijn of haar vraag. En je wil natuurlijk ook dat jouw website wordt bezocht, dus dat er op jouw site wordt geklikt. Zorg er daarom voor dat je eerst onderzoekt waar jouw lezer naar op zoek is en bekijk dan hoe jij deze vraag kan beantwoorden. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld op zoek naar tips en tricks over een bepaald onderwerp of een bepaald product? Dan kun je met jouw expertise hier een uniek verhaal over schrijven.

5. SEO

Jouw teksten kunnen er ook voor zorgen dat je op een bepaald onderwerp hoger kunt scoren in Google. Hiervoor is het wel belangrijk dat je SEO in je achterhoofd houdt, want SEO kun je ook toepassen op jouw teksten. Dit worden dan ook wel SEO-teksten genoemd. Als je een SEO-tekst wil schrijven, kun je een aantal punten in het achterhoofd houden. De bovengenoemde punten zijn natuurlijk ook erg belangrijk om te verwerken in je SEO-tekst.

Zo moet je allereerst weten over welk onderwerp je een tekst gaat schrijven. Het is slim als dit een onderwerp is waar de doelgroep veel op zoekt, zoals net al werd benoemd. Hiervoor is het doen van een zoekwoordenonderzoek belangrijk. Dit kun je doen met verschillende tools. De doelgroep en hun zoekintentie zijn dus erg belangrijk. Ook is het belangrijk om koppen te gebruiken waarin je de zoekwoorden terug kunt laten komen, evenals de titel. Daarnaast doen ook vaak opsommingen, video’s en afbeeldingen het goed in een SEO-tekst. Vergeet ook zeker niet om aandacht te schenken aan je url en meta-tekst. Deze moeten namelijk ook aangeven waar de tekst over gaat. Je kunt ook links in jouw tekst verwerken, zoals interne en externe links. Met dit soort links kan de zoekmachine beter navigeren, en hier wordt Google blij van.

Over Lilian Boers

Een echte taalfanaat, dat ben ik. Als taalgekkie was de keuze snel gemaakt welke opleiding ik wilde gaan volgen: de opleiding Communicatie. Na het afstuderen heb ik de schoolbanken ingeruild voor een bureaustoel bij Popi. Hier werk ik al een dikke drie jaar als tekstschrijver, met veel plezier. Inmiddels heb ik al duizenden teksten op de teller staan met onderwerpen die uiteenlopen van A tot Z.

Lilian Boers

Koop jouw links rechtstreeks bij de bron

Ontdek het geheim van duizenden SEO-marketeers en -bureaus: linkbuilding was nog nooit zo eenvoudig.

Meld je aan voor meer info

Begin met linkbuilding, meld je nu aan op ons platform

Popi is een linkbuilding platform voor SEO-marketeers en ondernemers die de posities van hun website willen verbeteren.

Meld je aan voor meer info